Assessment Centrum hledá nejvhodnější uchazeče

28. 2. 2011 | Julie Veselá
Rubrika: Rady, Personální rady | Doba čtení: 2 minuty

Zaměstnání nejčastěji vybíráme podle toho, co se nám líbí a přirozeně, kolik toho umíme. Co když nám ale jdou ve skutečnosti věci, o kterých zatím nemáme ani tušení? Nemusí to být na škodu. Ne vždy je totiž důležité, kolik toho člověk umí, ale naopak, zda má pro práci správné předpoklady. Na to má odpovědět tzv. Assessment Centrum (AC). Je to jeden z nových trendů výběrových řízení.

assessment centrum, pohovor
assessment centrum, pohovor

Většinou je zvykem, že se pracovní pohovor skládá z více kol, a pokud postoupíte přes vstupní pohovor, můžete se s ním setkat, aniž byste o tom třeba věděli. Assessment Centrum je speciální diagnostická metoda, která se používá při výběru zaměstnanců z většího počtu uchazečů. Je to doslova „hodnotitelské centrum“, při kterém se hodnotitelská komise snaží odkrýt slabé a silné stránky uchazeče. A co je nejdůležitější, chce zjistit, zda má uchazeč vhodné kompetence pro zvolenou pozici.

Dobrá příprava pro další pohovory

Tato metoda dává šanci i lidem, kteří trpí trémou, nebo se mnohdy nedostanou ani k tomu, aby mohli ukázat své silné stránky a naopak. Cílem není vybrat nejlepšího uchazeče, ale toho nejvhodnějšího. Bezesporu představuje zajímavou zkušenost pro uchazeče o práci. I když člověk nezíská práci, při zpětné vazbě se leccos o sobě může dozvědět.

Firmy používají tento způsob výběru zaměstnanců v případě, že chtějí obsadit manažerské pozice, specializované pozice jako je dispečer, vedoucí úseku a především při komunikačních pozicích v rámci práce v call centru nebo podpory obchodního týmu. Zaměstnavatel vždy realizátorovi AC řekne, jaké schopnosti a dovednosti by vhodný kandidát měl splňovat. Na základě toho si pak pozvou uchazeče, jež si personalista oťukal v prvním kole či při selekci CVček. Nejoptimálnější počet účastníků je pět až osm a pohovor trvá obvykle jeden celý den. Uchazeči absolvují individuální pohovory, psychodiagnostiku, týmové hry a prezentaci.

U pohovoru má každý svou roli

Assessment Centrum se vyznačuje ještě jednou důležitou věcí a tou jsou role zúčastněných osob. Zpravidla se, kromě dalších účastníků, na pohovoru setkáte s moderátorem, hodnotitelem a manažerem. Moderátor poskytuje odpovědi na případné otázky a koordinuje průběh pohovoru. Manažer je osoba, která si vybírá do týmu své podřízené a má pro kandidáty připravené v podstatě ty otázky, které mohou být ty rozhodující. Hodnotitel často bývá personalista, případně další osoby jako psycholog, obchodní ředitel a podobně.

Doporučujeme článek: Assessment centrum – co vás může potkat

Na podobné téma

Jak ušetřit na daních: Uplatněte daňové slevy

Příprava na Assessment centrum: přirozenost

Na co se zeptat u pohovoru?

Proč vystavit svůj životopis na internetu?