Pracovní pozice back office. Co obnáší?

5. 2. 2014 | Marie Šotkovská
Rubrika: Zaměstnání, Práce

Představujeme pracovní pozice: U pozice back office nám doslovný překlad dává tušit, že se bude jednat o osobu operující v pozadí kanceláře. Je to snad údržbář, majitel kancelářských prostor nebo tichý společník?

0983 backoffice 2V době, kdy je většina pracovních pozic nazývána anglickými názvy, si v mnoha případech jen stěží umíme představit, co daný pracovník nejspíš vykonává. U pozice back office nám doslovný překlad dává tušit, že se bude jednat o osobu operující v pozadí kanceláře. Je to snad údržbář, majitel kancelářských prostor nebo tichý společník? A co všechno je v jeho kompetencích? Čtěte dál a budete mít jasno i o tom, jaký byl měl uchazeč o tuto pozici být a kolik si vydělá.

V překladu do češtiny by se jako nejpřiléhavější překlad hodil nejspíš termín asistent/ka nebo administrativní pracovník/ce. Podle slovníčku na serveru prace.cz se totiž jedná o osobu, která se stará o zpracování došlých objednávek, zadává je do interních systémů a dále je zpracovává dle interních procesů firmy. Do její kompetence spadá také příprava podkladů pro fakturaci, vyřizování reklamací od klientů či zabezpečení dalších podpůrných činností pro další oddělení.

0983 backoffice 1Pokud vás zaráží původ názvu této pozice, možná vám bude zřejmější, pokud se seznámíte ještě s jedním pojmem, a tím je front office. Obecně je to termín, který označuje ta oddělení společnosti, která přicházejí do styku s klienty a veřejností, tedy například marketing, prodej, recepce. Pracovník na pozici front office tedy jedná s klienty, prezentuje společnost a její služby nebo například vyřizuje telefonáty. Oproti tomu back office je ta část firmy, která zpracovává administrativu a pro klienta zůstává „neviditelná“ – účetní oddělení, personální, ve zkratce je to jednoduše administrativní podpora.

Administrativní podpora v tomto případě neznamená pouze zpracování objednávek nebo údajů o klientech, ale také například obsluhu kancelářské techniky, pořizování zápisů z porad nebo objednávání kancelářských potřeb. Pracovník back office je nápomocný také při zajišťování agendy pro firemní akce nebo asistuje při přípravě konferencí a seminářů. Je to ta osoba, která vám pošle zdvořilé upozornění na blížící se termín odevzdání vaší zadané práce a donese kávu vaší obchodní návštěvě. Pravděpodobně právě od ní dostanete na stůl dnešní poštu.

0983 backoffice 2Pro výkon této pozice jsou poptávány osoby s minimálně středoškolským vzděláním s maturitou, zároveň komunikativní lidé s reprezentativním vystupováním. Také se klade důraz na pečlivost uchazeče, s logickými schopnostmi a dobrým vyjadřováním písmem i slovem.

Průměrný plat pracovníka back office se na celorepublikové úrovni podle serveru projobs.cz pohybuje okolo 30 000 Kč. Tento portál k 12. listopadu sdružoval 572 nabídek této pozice pro oblast Brna a blízkého okolí, a to nejčastěji pod názvy asistent/ka nebo referent/ka administrativy, plat se zde vyšplhá zhruba do výše 25 000 Kč.

Na podobné téma

Měli hledání práce studenti před čtvrtstoletím snazší?

Zubařů je nedostatek, proto mají o práci postaráno

Když zrovna nepracujete, tak nad prací přemýšlíte

Kam se vrhnout ze socpedu – část druhá