/I. díl/ Jsem odpůrkyní multi-level marketingového šílenství. Už jsem tak ztratila i několik kamarádů – chtěli mě zfanatizovaně natáhnout do nějaké multi-level marketingové firmy (MLM) a doposud zdraví a normální lidé mi do očí tvrdili, že do několika měsíců budeme milionáři. Druhá, ta neškodnější skupinka z mého okolí mě na Facebooku zasypávala rtěnkami a parfémy s tím, že už bez nich nemůžu být. Zda síťovým formám podnikání křivdím, vyzkouším na vlastní kůži. Svými postřehy budu přispívat na tento portál.
Jak to funguje
Se sametovou revolucí sem přišly různé multi-levelové či síťové marketingové systémy. Některé na hraně zákona, některé za ní. Ne ale všechny. Řada přetrvávajících firem funguje a nabízí možnost přivýdělku v různých odvětvích. Už nejde jen o přípravky na „hubnutí“ nebo zlaté mince. Přibyla kosmetika, potřeby do domácnosti, oblečení. Všechny je spojuje fakt, že jde o přímý prodej, tedy kdy vy jako prodejce nabízíte svému okolí, nebo třeba lidem na ulici, v paneláku či v práci určité produkty. Výrobky nakupujete se slevou, prodáváte za katalogové ceny a rozdíl (zpravidla 10-30%) je marže, tedy váš zisk z prodeje. Druhou linií, jak si vydělat, je takzvaný pasivní příjem. Toho docílíte tak, že pokud do systému přivedete nějakého nováčka, který se také zaregistruje, tak vy z jeho prodejů (či osobních nákupů) máte určitou desetinu procenta či jednotky procent. Pasivně tak získáváte peníze, aniž byste něco prodávali nebo nakupovali. To dost často působí jako velké lákadlo a lidé pod vidinou „snadného“ pasivního zisku vstupují do MLM společností a později jsou zklamaní.
Ale dost už bylo teorie!
Mám za sebou jeden nepříjemný „nábor“ (či spíš nahánění zvířat do ohrady) ve společnosti Herbalife. To z doby, když jsem z vesnice přišla do velkého města a v tom množství brigád jsem narazila zrovna na „administrativní výpomoc“ v multi-level Herbalifu. Až po několikáté schůzce jsem se dozvěděla, o co jde. Všichni z nějakého důvodu mlžili a pořád jen tlačili, ať zaplatím 3600 za startovací balíček. Mé zkušenosti, schopnosti, znalosti je nezajímaly. Tehdy jsem samozřejmě nezaplatila a ze systému vycouvala. Od té doby se ve mně drží pachuť, když slyším o multi-levelu nebo o přímém prodeji.
Tato zkušenost (více o ní zde) je ale stará bezmála 10 let, je možné, že se něco změnilo. I když humbuk kolem tohoto typu práce ustal, stále tu je a možná, že už se dělá trochu více kultivovaně.
Abych si spravila chuť, chci se zapojit do nějakého systému a vyzkoušet si přímý prodej. Nyní jen musím zvolit některou z firem, která stojí na principech multi-level marketingu.
Pro začátek sepisuji svá kritéria výběru. V příštím dílu této reality show už snad budu mít jasno a oznámím, pro co jsem se rozhodla…
Osobní kritéria výběru MLM systému v ČR:
- nechci kosmetiku
- nechci nic profláklého
- nechci nic neznámého
- nechci něco, co dělá někdo v mém okolí
- chci firmu, která je známá, ale ne masově rozšířená
- nechci žádné spletité systémy
- nechci žádné poplatky a závazky
- chci jednodduchý funkční princip, který funguje a nemá mnoho odboček a výjimek
- chci prodávat zboží, které upotřebím i já
Existuje takový systém? Uvidíme!
Do jakých firem v ČR se lze například zaregistrovat? Čtěte zde.
Co je to multi-level marketing a jak se lidí od letadlových podvodů? Dozvíte se zde.
Zkušenosti tří studentů s multi-level marketingem najdete zde.