Stáže pro mladé: Zájemce máme. Nyní si jen vybrat

/II. díl/ Stáže pro mladé zavítaly i do naší redakce. Od října k nám nastoupí stážistka, která bude řešit marketingové záležitosti. Pravděpodobně i takové, které jsme ani my doposud neřešili. Naše největší starost byla, zda se nám vůbec někdo přihlásí. Nakonec jsme si mohli i vybírat. Zájemců bylo dost i na malém městě.


V prvním dílu této reality show Stáže pro mladé na vlastní kůži jsme odhalili prvotní informace ze zákoutí grantového programu Stáže pro mladé, které jsme získali na základě osobní zkušenosti. Na několik zádrhelů jsme narazili, ale tím, že píšeme tuto reality show, je jasné, že to nebylo nepřekonatelné. Posledně jsme skončili u toho, že jsme vypsali stážistickou pozici Specialista marketingu a čekali, kdo se přihlásí a zda na malém okresním městě jako je Třebíč vůbec někdo.
 
Ve finále se ozvalo asi 5 zájemců. Nevíme to přesně, protože pracovnici Fondu dalšího vzdělávání, což je příspěvková organizace Ministerstva práce a sociálních věci, vyloučili některé kandidáty, protože nestudují stejný obor, jako je v tabulce na stránkách stazepromlade.cz. Přihlášky jsou firmám skryty do té doby, než je někdo z pracovníků nezkontroluje. Každá stážistická pozice má přiděleny kódy studijních oborů (SŠ, VOŠ, VŠ), které se k ní oborově vztahují. Kdo nesplňuje některou z podmínek – nejčastěji ročník či obor studia – je vyloučen a zaměstnavateli se po zobrazení přihlášek v systému už neukážou. 
 

Volali nám vyloučení zájemci

V našem případě máme zpětnou vazbu od vyloučených kandidátů (sami nám napsali do redakce), kteří studují maturitní ročník třebíčského gymnázia a pak také místního oboru Energetik. Podstatou programu je, aby studenti nastoupili do práce ve svém oboru, a tak u koho jsou vytušeny „zaječí úmysly“ pracovat mimo obor, putuje jeho přihláška rovnou „do koše“ a o stáž se nesmí ucházet. A zaměstnanci jsou opravdu striktní.
 

Můj komentář k této záležitosti:

Že energetika nepustí na marketingovou stáž, to bych ještě pochopila, ale že gymnazisté mohou posílat přihlášky jen na administrativní výpomoc a všechny ostatní stáže jsou jim uzavřeny, to mě trošku mrzí. Lze to nejspíš interpretovat tak, že absolventi gymnázií jdou buď na vysoké školy, a tak uplatnění zatím hledat nemusejí, nebo jsou v opačném případě odsouzeni k práci sekretářek.
 
Po razantním zásahu nám ale i tak naštěstí zůstaly 2 přihlášené kandidátky ochotné pracovat v našem regionu a také studující povolené obory pro pozici Specialista marketingu. Na pohovor jsme pozvali obě a já jsem se s nimi setkala. Obě sympatické, ochotné pracovat i vzdělávat se. Ve prospěch vybrané kandidátky Adély Zimolové mluvilo to, že jako brzká absolventka brněnské žurnalistiky umí psát a je jí blízké redakční prostředí. I když se bude starat o marketing on-line projektu a není prioritně redaktorkou, tento nezanedbatelný „detail“ nakonec rozhodl v její prospěch.
 

5 věcí, které mě na přihlášených kandidátech mile překvapily

1. Studenti si plně uvědomují důležitost praxe a aktivně si vyhledávají příležitosti, kde získat praxi v oboru.
2. O uplatnění mají budoucí absolventi středních i vysokých škol zájem ještě před koncem studia a nečekají, až už je pozdě a oni se hlásí na úřad práce.
3. I když pracovníci ministerstva některé kandidáty na stáž vyloučili, oni mi stejně volali a žádali o možnost absolvovat stáž bez nároku na honorář a mimo grantový program.
4. Zájemci pozitivně hodnotili navrženou 60korunovu odměnu za hodinu práce. Kdo již někdy hledal praxi, tak se zajisté setkal s tím, že jsou tyto pozice neplacené a odměnou je vám nabytá zkušenost.
5. Všichni, kteří se mnou komunikovali, ať už vyloučení, nebo pozvaní na pohovor, měli o našem projektu Jdi pracovat! povědomí, a někteří dokonce mluvili o konkrétních článcích, které jim pomohly s kariérními otázkami.

Na podobné téma

Těch 50 e-mailů vyřiď hned, díky!

PR agentura, vtipný balíček a jak to kvůli poště nevyšlo

Odhalujeme zákoutí Stáží pro mladé

Chci být marketingová specialistka (na zkoušku)