Open space kanceláře: Hlavní klady a zápory

28. 7. 2019 | Alena Klimková
Rubrika: Zaměstnání, Práce | Doba čtení: 2 minuty

Pro zaměstnavatele znamenají open space kanceláře především úsporu nákladů, z úst
manažerů uslyšíte pochvalná slova na adresu motivace a komunikace. Ale co samotní
zaměstnanci? Jsou pro ně open space kanceláře opravdu vyhovujícím pracovním
prostředím?

zdroj: pixabay.com
zdroj: pixabay.com

Co je open space kancelář

Open space kancelář je pracovní prostor, který spolu sdílí všichni zaměstnanci firmy.
Jednotlivá pracovní místa jsou od sebe oddělena panely, speciálním nábytkem nebo zelení.
V moderních open space kancelářích naleznete odpočinkový koutek, v němž si zaměstnanci
mohou užít chvilku sami pro sebe, anebo vyřídit potřebné pracovní telefonáty.

Klady open space kanceláří

Největším kladem otevřených velkoprostorových kanceláří je jednoznačně počáteční úspora
nákladů. Na stejné ploše totiž může pro zaměstnavatele pracovat více zaměstnanců, než kolik
by se jich poskládalo do klasických kanceláří.
Zaměstnavatel také může dle potřeb firmy proměňovat pracovní prostředí. Například sjednotit
ty zaměstnance, kteří spolu začnou pracovat na konkrétním společném projektu.

Práce v týmu

Práce v open space kanceláři vám může, ale i nemusí sednout. Pokud se ale cítíte dobře ve
společnosti ostatních, nechcete být při práci izolováni, anebo rádi pracujete v týmu, měla by
vám práce v tomto prostředí sednout.

Práce v open space je vhodná pro extroverty. V těchto otevřených kancelářích najdete
obchodníky, reklamní agentury, marketingové pracovníky a zkrátka týmy, ve kterých záleží na
rychlé komunikaci.

Právě open space kanceláře jsou vhodné hlavně pro takové profese, které vyžadují týmovou
spolupráci. Tyto kanceláře jsou totiž klíčem k lepší komunikaci v týmu a k jednodušší
spolupráci. Podle manažerů lze tímto urychlit práci zaměstnanců a zvýšit celkovou
produktivitu týmu.

Negativa open space kanceláří

Zaměstnanci pracující v open space kancelářích si nejčastěji stěžují na ztrátu soukromí. To, že
jim někdo stále kouká přes rameno a kontroluje jejich práci, pro ně dokáže být velmi
nepříjemné. Navíc, ve velkoprostorových kancelářích bývá vyšší míra hluku, která s sebou
přináší také horší koncentraci na práci.

Autor knihy Sound Business, britský „zvukový konzultant“ Julian Treasure říká, že naše
duševní zdraví je pomalu ničeno hlučným světem. Kromě jiného britským firmám radí, jak
pomocí zvuku zlepšit pracovní prostředí. O práci v open space říká, že produktivita
zaměstnanců se vinou okolního hluku snižuje na 66 procent.

Během práci v open space kanceláři vás může rozptylovat spousta vizuálních podnětů. Často
pro vás může být kontraproduktivní samotný výhled na spolupracovníkův počítač. Když se
kolega nevěnuje dostatečně práci, tak jak má, tak se s ním dle psychologů můžete svést na
stejné vlně. Velkým problémem, který se v open space kancelářích často řeší, je i zvýšená nemocnost
zaměstnanců. Ta bývá nejčastěji spojována s využíváním klimatizace v takto řešených
kancelářích.

Syndrom open space

Práce v open space kancelářích je pro mnohé zaměstnance velmi stresující. Lékaři dokonce
mluví o syndromu open space (SOS), který řadí k civilizačním chorobám. Tento syndrom se
projevuje zvýšeným krevním tlakem, potížemi se zažíváním a v krajních situacích až
depresemi.

Na podobné téma

Život s autorskými honoráři, část 1

Postřehy ze studentského podnikání

Stáž v Mladé Frontě může být i veselá

6 nejčastějších předvánočních přivýdělků