Myšlenkové mapy a jejich využití před výběrovým řízením

23. 2. 2015 | Lenka Skalická
Rubrika: Rady, Personální rady | Doba čtení: 1,5 minuty

Proces hledání práce a obcházení výběrových řízení je pro mnohé stresová a nepříjemná záležitost. Pokud chce být uchazeč úspěšný, měl by se dostatečně připravit. Jednou z věcí, které mu tuto přípravu mohou ulehčit, jsou myšlenkové mapy.

mentální mapy, myšlenkové mapy, výběrové řízení, pohovor
mentální mapy, myšlenkové mapy, výběrové řízení, pohovor
Myšlenkové mapy můžete vytvořit pro množství situací, které v průběhu hledání práce a následného výběrového řízení nastanou. Podíváme se pár nejzákladnějších.

Člověk, který hledá práci, pravděpodobně vysedává celé dny u počítače a posílá životopisy. Není nic trapnějšího, než když vám zavolá personalista z nějaké firmy, do které jste poslali svůj životopis a vy nemáte tušení, co to je za firmu, jakou pracovní pozici obsazují, a musíte se ptát. Proto si piště, kam posíláte životopis, kde jste našli inzerát, požadavky na konkrétní pracovní pozici a další informace. I tímto způsobem můžete myšlenkové mapy využít. Napsat si doprostřed klíčové slovo (název města, vaše jméno, pracovní pozici, cokoliv) a od něj vést jednotlivé větvě, kde každá jedna větev bude znamenat jednu firmu, do které jste životopis poslali.
 

Využití myšlenkové mapy při pohovoru

Ve chvíli, kdy už budete domluvení na pohovoru v konkrétní firmě, byste si o té firmě měli zjistit co nejvíce možných informací. I zde můžete využít myšlenkovou mapu. V našem případě vytvoříme mapu na pracovní pozici operátora call centra. Doprostřed napíšeme klíčové slovo – operátor call centra. Od tohoto slova povedou větve k dalším klíčovým slovům spojených s touto firmou a touto pracovní pozicí. Jednotlivé větve se mohou týkat prodeje firmy, dodavatelů, image, marketingu a dalších. Na konci byste měli mít ucelený přehled o firmě a pracovní pozici, tak aby vás na přijímacím pohovoru nezaskočily otázky typu „Co se vám vybaví při vyslovení názvu naší firmy?“ nebo „Proč se hodíte na nabízenou pracovní pozici?“. Tato myšlenková mapa slouží pouze pro vaši potřebu, proto se nebojte tam napsat, cokoliv vás napadne.

Myšlenková mapa v praxi Foto: Archiv/ Lenka Skalická


Myšlenková mapa místo motivačního dopisu

Myšlenkovou mapu také můžete zaslat personalistovi místo motivačního dopisu. Personalisté jsou zahlceni stránkami motivačních dopisů typu „Pro tuto pracovní pozici se hodím, protože…“. Personalista si vás zcela určitě všimne s myšlenkovou mapou. Nejen že v této mapě můžete o sobě sdělit daleko víc než v krátkém textu, ale už jen samotné použití této mapy prokáže vaši kreativitu, otevřenost novým nápadům i určitou drzost. Pochopitelně je potřeba zvážit, kdy je dobré myšlenkovou mapu použít. Pokud se ucházíte o pozici prodavače v obchodě, není to tolik potřeba, na rozdíl od pracovní pozice v marketingové agentuře.

Zajímají vás využití myšlenkových map i mimo výběrová řízení?

Na podobné téma

Jobote – doporučte kandidáta

Veletrh pracovních příležitostí bude největší v historii

Když se svět točí kolem dohod a pracovních smluv

Trochu života do životopisu