TIP NA KNIHU: Jak si říct o peníze

Jak si říct o peníze, připravte se na svůj Den D. To je název knihy určené podnikatelům, kteří chtějí oslovit investory a získat tak peníze na svůj projekt. Autory knihy z dílny nakladatelství Computer Press jsou režisér pořadu Den D Vladimír Forst a jeden z investorů Ivan Pilný.


0954 jak-si-rict-o-penize 3 archiv-cpressKočkopes nebo dva v jednom, tak by se dala označit lákavě pojmenovaná kniha Jak si říct o peníze, která v sobě shrnuje rady, jak prezentovat investorovi svůj projekt, a zároveň postřehy ze zákulisí oblíbeného televizního pořadu Den D. Autory knihy z dílny nakladatelství Computer Press jsou režisér pořadu Den D Vladimír Forst a jeden z investorů Ivan Pilný.

Kniha má všechny předpoklady uspět. Reality show o reality show je lákavý formát, který navíc podaný na kvalitním křídovém papíru může nalákat. Nicméně přehnaná očekávání kniha spíše nenaplňuje, i tak ale její přečtení není ztrátou času.

V knize se více či méně obratně prolínají pasáže o pořadu s radami, jak prezentovat projekt a jak rozjet byznys. Kniha je sice rozdělená na dva celky, jeden o prezentaci projektu a druhý o pořadu, nicméně obě linie se vzájemně prostupují.

Den D je reality show, kterou již ve čtyřech řadách přinesla Česká televize. V takzvaném „doupěti“, což je stará továrna, sedí pět investorů, kterým zájemci o peníze prezentují své projekty a představují firmy, přičemž žádají investici výměnou za podíl ve firmě. Základem pořadu je prezentace více či méně zdařilého podnikatelského plánu.

Poměrně rozpačitě působí grafika, která je na můj vkus přeplácaná – využívá mnoho stylů, velikostí i barev fontů i rámečků. V neprospěch grafického zpracování mluví také nekvalita některých fotek, kterým sice nelze ubrat autenticitu místa natáčení, celkový dojem ale kazí. (ukázka kapitoly) Další minusový bod dávám za to, že není jasné, kdo psal jakou kapitolu, což je zejména u pasáží psaných v „ich“ formě trošku problém…

0954 jak-si-rict-o-penize 2 archiv-cpressPrvní část o prezentaci projektu pro investora

Byť se umění prezentovat hodí, tato kniha čtenáři zajistí spíše obecný pohled na věc, než bližší souvislý výklad, k tomu doporučuji jiné publikace. Například se dozvíte, že každá správná prezentace projektu má mít dobře připravený business plán, ale kniha už vám neporadí, jak na něj. Celý výklad o důležitých fragmentech prezentace je protkán nemalými rámečky, které obsahují shrnutí jednotlivých vystoupení, zejména těch neúspěšných. Úspěšným žádostem jsou věnovány samostatné pasáže knihy. A právě případové studie, což jsou sondy do jednotlivých prezentovaných projektů, jsou možná tím nejzdařilejším, co kniha nabízí. V kombinaci s občasnými glosami (zřejmě) Ivana Pilného, jde nejen o poučné, ale místy i zábavné čtení.

Druhá část o reality show: esejistické pasáže i vhled do žánru

Část o reality show přináší několik zajímavostí ze zákulisí, nicméně je jich poměrně málo. Režisér pořadu se spíše věnuje historickému kontextu reality show u nás nebo žánru za pomoci zkušeností ze zahraničí. Nejpřínosnější jsou případové studie, pomocí kterých autoři vygenerovali typologii žadatelů. Stejně tak jsou zajímavé osudy projektů, které se rozhodli investoři podpořit. Druhá sekce knihy působí nekonzistentně – ač je avizováno, že má být o pořadu, obsahuje kapitolu o tom, jak rozjet byznys, nebo pojednání o tom, že zamýšlený byznys má být globální. Naopak jako skvělou přidanou hodnotu knihy lze vidět dotazník, který vyplňují účastníci pořadu. Krásně pomůže i dalším žadatelům, aby si utřídili informace o projektu a připravili si údaje, které zajímají každého investora, nejen ty z pořadu Den D.

Ukázka (obecná rada autorů, jak předstoupit před investora)

Možná existují lidé, kteří si dokážou říci o peníze zcela impulzivně a bez přípravy. Příliš to nefunguje ani lidem, kteří vás takto osloví na ulici, ani „přátelům“ s žádostí o půjčku. Vaše šance vystoupit ve Dni D bez přípravy a dostat, co jste chtěli, jsou nulové, bez ohledu na vaše sebevědomé charisma. Musíte ve svůj nápad a podnikání věřit a tuto víru přenést na investory. Vaše motivace musí být jasná a přesvědčivá. Váš záměr musí být jasně zformulovaný a dobře odůvodněný. To, co chcete vy, je zřejmé; důležité je vysvětlit investorům, co z vašeho podnikání budou mít oni. A nebojte se: Vzít osud do vlastních rukou stojí za to!

0954 jak-si-rict-o-penize 1 archiv-cpressShrnutí

Publikace Jak si říct o peníze připomíná efektně zpracovanou prezentaci, nicméně za prvním dojmem se pro někoho možná může skrývat nenaplněné očekávání. Fanoušci pořadu v knize nenajdou příliš zákulisních informací reality show Den D a zájemci o umění prezentovat někdy narazí na poměrně obecné a všeobecně známé informace. I přesto je kniha v některých pasážích inspirativní a doporučuji každému, kdo pro svůj projekt shání peníze, aby si ji přečetl. Minimálně na konkrétních příkladech lze pěkně získat představu, čím si člověk může cestu ke štěstí zmařit, nebo naopak, jak při žádání o investici uspět.

Důležité údaje

Datum vydání: 2011
Vydání: první
Nakladatelství: Computer Press (www.cpress.cz)
Počet stran: 248 stran
Vazba: brožovaná lepená
Cena: 369 Kč
Dostupnost: e-shop cpress.cz, knihkupectví

Více o pořadu Den D
Blog Ivana Pilného

 

Na podobné téma

TIP NA KNIHU: Umíme to s konfliktem

TIP NA KNIHU: Jak sebevědomě jednat s šéfem

TIP NA KNIHU: Jak budovat kariéru

TIP NA KNIHU: Jak dělat, co vás baví, a dostat za to zaplaceno