Kniha byla přeložena z německého originálu Clause Petera Müller-Thurauna. Autor zmiňované knihy vystudoval psychologii a již řadu let působí v Německu na volné noze v oblasti rozvoje potenciálu zaměstnanců. V minulosti působil například jako vedoucí personálního rozvoje a podpory absolventů v nakladatelství Axel Springer Verlag a jako jednatel společnosti Selecteam v Hamburku, kde se zabýval personálním a podnikovým poradenstvím. Z jeho praxe tedy vyplývá, že v oblasti personalistiky a lidských zdrojů má bohaté zkušenosti.
Tato knižní novinka, jež v tuzemsku spatřila světlo světa počátkem letošního roku, vás dokonale připraví na otázky, které mohou během přijímacího pohovoru s potenciálním zaměstnavatelem padnout. Ať už jde o otázky týkající se samotné firmy, kam byste chtěli nastoupit, vašeho vzdělání, směřování kariéry, vašeho charakteru, nesrovnalostí ve vašem životopise nebo případně vaší schopnosti někoho vést či s někým spolupracovat.
V knize nenaleznete pouze výčet samotných otázek. Ke každé z nich jsou totiž přiděleny možné odpovědi, jež jsou dále autorem podrobně analyzovány a podrobovány kritice (pozitivní i negativní). Pod každou z otázek nechybí ani závěrečné resumé.
Ptáte se, k čemu je tato knížka dobrá? Mnozí uchazeči o zaměstnání leckdy nebývají na přijímací pohovor dobře připraveni. Mnohdy dokonce nedokážou odpovědět ani na otázku, čím se daná společnost, u níž se uchází o konkrétní místo, vlastně zabývá. Během pohovoru si často protiřečí, anebo vůbec netuší, na co jsou vlastně tázáni. Zvláště nepříjemné mohou být navíc skryté nebo nemístné otázky, na které je ovšem za každých okolností třeba také reagovat. U přijímacího pohovoru zaboduje ten, kdo pozná, jaký je cíl dotazu, reaguje pružně a využije správně svůj potenciál. Chystáte-li se proto v nejbližších dnech na přijímací pohovor a chcete-li z něj vytěžit maximum, určitě si zkuste touto knížkou alespoň prolistovat. Zaručeně neprohloupíte.
Užitečné pasáže knihy:
„Co se vám nejvíce líbilo na minulé práci?“
Cíl dotazu: Žádná odpověď by v tomto případě byla také odpovědí, ale naprosto špatnou. Kdo chce například po pěti letech změnit pracovní místo a není schopen o své dosavadní práci říct nic pozitivního, měl by se sám sebe zeptat, proč se ke změně neodhodlal již mnohem dříve. Někteří zájemci o nové místo nenechají na svém minulém, a často i stávajícím, zaměstnavateli nitku suchou. Většina uchazečů ale době ví, že by neměla svého „chlebodárce“ hanit, a proto se personalisté často ptají oklikou (aby nebyl cíl dotazu tak nápadný), jak kandidát své současné nebo minulé zaměstnání hodnotí.
Odpověď A: „Na nedostatek kolegiality si nemohu stěžovat, v našem oddělení jsme opravdu fungovali jako dobrý tým. Každý se mohl na druhého naprosto spolehnout a také se svým nadřízeným jsem si skvěle rozuměl.“
Hodnocení odpovědi: Na tuto otázku nepochybně existuje i lepší odpověď. Uchazeč se v tomto případě ani slůvkem nezmínil o úkolech, které měl na starost.
Odpověď B: „Měl jsem přímý kontakt s klienty, nejen prostřednictvím telefonu. A co jsem vnímal velmi pozitivně, byl relativně velký prostor pro rozhodování při spolupráci s klienty, nemusel jsem čekat na schválení od svého šéfa. A díky tomu jsem měl u svých klientů dobrou pozici.“
Hodnocení odpovědi: To je velmi dobrá odpověď – ovšem také riskantní, pokud se na nové pracovní pozici předpokládá spíše omezený kontakt s klienty a klíčové jsou naopak koncepčně-strategické úkoly.
Důležité údaje:
Vydáno: 2011
Vydání: první
Vydavatelství: Grada Publishing, a. s.
Počet stran: 176
Vazba: brožovaná
Cena: 199 Kč
Dostupnost: e-shopy a kamenná knihkupectví