Personalisté představují nejčastější trapasy

14. 8. 2015 | Petra Štorková
Rubrika: Rady, Personální rady | Doba čtení: 2 minuty

Jaké jsou nejčastější trapasy uchazečů o zaměstnání? Jak se jim vyhnout? Co dokáže personalisty rozesmát? Na zážitky z pročítání životopisů i z výběrových řízení jsme se zeptali personalistek čtyř renomovaných zaměstnavatelů. Věřili byste, že nejvíc faux-pas pramení z naprostých maličkostí, které vás ale mohou zbytečně diskvalifikovat? Jejich společným jmenovatelem je NEPOZORNOST.

práce, výběrové řízení, personalistika, HR
práce, výběrové řízení, personalistika, HR

Mgr. Daniela Hamplová

Recruitment specialista
Česká pojišťovna
www.pojistovna-kariera.cz

V životopisech jsou takovým jevem často hrubé pravopisné chyby (i typu „životopys“). Dostala jsem například životopis, který neobsahoval jméno a osobní údaje uchazeče, byly pouze v mailovém průvodním dopise. Při osobní schůzce to bývá žvýkání, telefonování s kamarádem, případně věta „já už tady budu za chvíli končit“ nebo totální neznalost pozice, o kterou se kandidát uchází. Předejít se tomu dá pečlivou přípravou, případně konzultací s odborníkem, například v agentuře, nebo samostudiem pracovních portálů – tam jsou obsáhlé návodné materiály. I když se to nestává často, úsměvu se neubráním, pokud mě kandidát na pohovoru ujišťuje, že bylo vždy jeho snem pracovat pro Českou SPOŘITELNU, a proto tedy moc prosí o důkladné zvážení postupu do dalších kol.

Mgr. Marie Mourková

Senior HR Business Partner
UniCredit Bank
www.unicreditbank.jobs.cz

V době, kdy naše společnost sídlila v jedné ulici ve dvou různých budovách, se nám velmi často stávalo, že kandidáti přišli do opačné budovy, než měli. Samozřejmě, že jsme jim předem posílali všechny informace, mapku i upozornění na to, že sídlíme ve dvou budovách a která je ta jejich. A protože se personalisté pohybovali v obou budovách, na recepci je bez problémů pustili dál a oni vyjeli do patřičného patra, došli i do místnosti uvedené v instrukcích a tam zjistili, že nejsou na správném místě. Jednou se stalo, že kandidát se tímto způsobem připojil ke školení, které začínalo v úplně stejnou dobu jako Assessment Centrum, kterého se měl kandidát původně účastnit. Účastníci školení a ani lektor se mezi sebou také téměř neznali, tak jim nepřipadalo divné, že je mezi nimi někdo, kdo tam nepatří. Až během první přestávky se kandidát obrátil na lektora s otázkou, že čekal, že ho začne nějak zkoušet a že se mu takovéto Assessment Centrum nezdá úplně v pořádku. Nakonec se vše vysvětlilo a kandidát dorazil na správné místo. Takže moje doporučení je: čtěte pečlivě instrukce a nebojte se zeptat!

Ing. Bc. Jana Musilová

Manažer personálního marketingu
Proveon
www.praceproveon.cz

Bohužel se u výběrového řízení setkávám i s uchazeči o práci, kteří vůbec nevědí, čím se společnost zabývá. Často čtou inzeráty velmi zběžně a požadavky, které uvádíme na jednotlivé pozice, ignorují. Někteří dokonce zasílají společně s žádostí o práci CV bez struktury a obsahující gramatické chyby. Doporučení, jak se těmto nepříjemnostem vyvarovat, je velmi jednoduché. Uchazeč by si měl velmi dobře připravit své CV a vyvarovat se gramatických omylů v psaném projevu, důkladně prostudovat inzerát, na který odpovídá, a v případě postupu do výběrového řízení zjistit co nejvíce informací o firmě, kde se o místo žádá.

Tereza Houštecká

Recruitment Coordinator
Deloitte Advisory
www.deloittekariera.cz

Nejčastějším nedostatkem životopisů studentů a absolventů je opačné řazení údajů. Informace v životopise by měly být uváděny od aktuálních po nejstarší. V životopise by neměli uvádět základní školu, pokud se nejedná o vaše nejvyšší dosažené vzdělání. Pravidelně nás s kolegy pobaví fotografie některých uchazečů například na pláži či večírku. Jsme rádi, že si uchazeči najdou čas i na zábavu, nicméně tyto fotografie bychom si rádi prohlíželi jinde než v životopise.

10 tipů, jak se DOKONALE ZTRAPNIT u výběrového řízení
1. Nasekejte chyby v životopisu
2. Své CV okořeňte fotem z dovolené
3. Neuvádějte do CV kontakt
4. Uveďte vystudovanou základní školu
5. Odevzdejte nepřehledný životopis
6. Na smluvenou schůzku dorazte pozdě
7. Na pohovoru žvýkejte
8. Popleťte si pozice, o které se ucházíte
9. Pomotejte i název firmy
10. Hlaste se na pozici, na niž nesplňujete požadavky

Na podobné téma

Řeč těla prozradí u pohovoru nejen nervozitu

Jaké změny čekají zaměstnance a podnikatele v roce 2017

Myšlenkové mapy a jejich využití před výběrovým řízením

Chce to v práci změnu? Najděte si vzor výpovědi