Nahlédněte do tajů Public relations

Obor Public relations (PR) je pro mnohé zajímavým, ale trochu zastřeným pracovním lákadlem. Abych zjistila, co všechno ona komunikace s veřejností znamená, přihlásila jsem se do intenzivního kurzu Akademie PR, který pořádá každoročně asociace APRA.

0836 akademie-pr archiv-apraObor Public relations (PR) je pro mnohé zajímavým, ale trochu zastřeným pracovním lákadlem. Abych zjistila, co všechno ona komunikace s veřejností znamená, přihlásila jsem se do intenzivního kurzu Akademie PR, který pořádá každoročně asociace APRA. V článku se podělím o to, co je vůbec PR, co Brand PR, korporátní komunikace nebo třeba Public affairs a mnoho dalších odvětví.

Co je to PR

Definovat, co je Public relations, mají problém i samotní lidé, kteří v tomto oboru pracují. PR je disciplína, která se snaží vylepšit reputaci nejčastěji firmy, produktu nebo jednotlivce. To dělá hlavně pomocí komunikace s médii. Jde zejména o vytvoření pozitivních postojů na základě předložených informací nebo o změnu negativních názorů na pozitivní. Hlavní rozdíl mezi reklamou a PR je ten, že reklama přesně kontroluje, co se sdělí, jak, komu, kdy a jak často a je placená. PR naopak nemá téměř žádnou moc nad informací, která vyjde. Ale PR sdělení má podle průzkumů větší důvěryhodnost a samozřejmě nižší náklady. 

Brand PR

Produktová PR, neboli Brand PR je podpora konkrétní značky. Chce zajistit neplacenou pozitivní publicitu značce v médiích. Nejjednodušeji se dá Brand PR vysvětlit na příkladu. Řekněme, že Jdipracovat začne vyrábět nové propisky. Nejprve je nutné tuhle informaci rozeslat pomocí tiskové zprávy novinářům nebo uspořádat tiskovou konferenci. Pak je možné je pozvat na takzvaný Event, kde si novináři propisku vyzkoušejí a dobře se u toho najedí a pobaví. Můžete je také pozvat na neformální akci, kde se opijí a budou po sobě novými propiskami psát. Důležité je, aby si mysleli, že nová propiska Jdipracovat je skvělá, a tak o ní také psali.

Korporátní komunikace 

Jde o jakoukoli komunikaci firmy směrem k veřejnosti, týká se většinou aktivit, výsledků a činností nebo směřování firmy. Podobně jako Brand PR se snaží vytvořit pozitivní obraz a povědomí, ale tentokrát o celé firmě. Společnosti se snaží korporátní komunikací ovlivňovat informace k obrazu svému. 

Interní komunikace 

Řadí se také mezi PR oblasti, směřuje ale dovnitř. Interní komunikace se zabývá formálním i neformálním předáváním informací uvnitř organizace. Jejím cílem je mimo jiné ovlivňování přístupu a jednání zaměstnanců. Interní komunikace je široké téma, zasahuje také do krizové komunikace, HR a dalších oddělení. Zajímavost z kurzu: Nejefektivněji umístěné nástěnky jsou v kuchyňce a na záchodech, tam je šance, že si je lidé přečtou. 

0836 akademie-pr archiv-apra

Public Relations nabízí široké uplatnění a mnoho oblastí působení

Do jednoho článku se zdaleka nedají shrnout všechny oblasti PR. Spadá sem totiž třeba i lobbing a public affairs, tedy komunikace s veřejnou správou. Také krizová komunikace, která řeší potíže od hromadného propouštění až po pád letadla u leteckých společností. Event management pořádá propagační akce pro širokou veřejnost nebo pro úzkou skupinu lidí, jde tam hlavně o schopnost vše do detailů zorganizovat. Vlivným fenoménem PR jsou sociální sítě, které se zdaleka neomezují na Facebook. Patří k nim i Youtube (druhý nejpoužívanější vyhledávač hned po Googlu), Linked In, Twitter, Forsquare a další.

Je sice složitější se v PR zorientovat, ale v budoucí kariéře to může být obrovská výhoda. Když víte, jak PR pracuje, můžete se mu buď efektivně bránit, nebo ho ještě lépe využívat.

Na podobné téma

Mileniálové a jejich odlišný pohled na práci: Co je pro ně nejzásadnější?

Byl jsem dělník biatlonu

Recenzujte knihy pro iDnes.cz

Nabízené práce se nedostudovaná fyzioterapeutka nelekla