LinkedIn z druhé strany

19. 11. 2017 | Alena Klimková
Rubrika: Personální rady, Rady | Doba čtení: 3 minuty

Podle prvního certifikovaného LinkedIn recruitera ve střední a východní Evropě, Josefa Kadlece, inzeráty na kvalifikované pozice z pracovních inzerentních serverů vymizely. Říká, že pro firmy jsou to vyhozené peníze. Naopak kroky recruiterů, headhunterů či personalistů, kteří pro firmy hledají vhodné specialisty, vedou na sociální sítě, a to nejčastěji na LinkedIn. Co na LinkedInu hledají a jak s ním pracují?

LinkedIn, recruiter, personalista, vyhledávání, práce, hledání, profil, vyplnit
LinkedIn, recruiter, personalista, vyhledávání, práce, hledání, profil, vyplnit
Profil na LinkedInu v současnosti výrazně konkuruje klasickému životopisu. Mezi personalisty se LinkedIn stává stále oblíbenější pomůckou, jak najít vhodné kandidáty. V čem personalisté vidí na LinkedInu ty největší výhody?

1. Je to veřejně přístupná online databáze s aktuálními informacemi
Spousta personálních agentur i v současné době staví na tom, že mají svou databázi lidí, kterou si chrání a kterou nikomu nedají. Podle recruitera Josefa Kadlece je proto velkou výhodou LinkedInu skutečnost, že se jedná o veřejnou a aktuální databázi.

Uživatelé LinkedInu uvádějí informace typu, kde pracují, na jaké pozici, pro kterou společnost, v jakém časovém rozmezí, jaký je obsah jejich práce atd., a to vše pravidelně aktualizují.
 „Proč se nám recruiterům LinkedIn líbí? LinkedIn databáze je lepší než jakákoli jiná databáze. Uživatelé sem dávají aktuální informace a na této síti si můžete najít rovnou i reference na dané uživatele, což je velká výhoda,“ míní Kadlec.

2. Prostřednictvím LinkedInu můžou recruiteři oslovit i tzv. pasivní kandidáty
Pokud firma hledá specialistu, recruiteři vycházejí zpravidla z toho, že 25 procent kandidátů jsou tzv. aktivní kandidáti, kteří o danou pozici projeví aktivně zájem. Naopak až 75 procent kandidátů tvoří tzv. pasivní kandidáti, jejichž
nábor probíhá nejčastěji právě přes sociální sítě.

Pokud společnosti nebo personální agentury nábor přes sociální sítě nepoužívají, tak de facto ignorují až osmdesát procent trhu. LinkedIn recruiter Josef Kadlec
„Ti lidé někde pracují a často ani novou práci nehledají. Zanechávají za sebou na internetu nějakou digitální stopu – mají profil na Facebooku, LinkedInu, Twitteru a personalisté je díky tomu mohou oslovit. Těchto pasivních kandidátů je zhruba 75 procent. Společnosti, které si dávají inzeráty na pracovní servery typu Jobs.cz, pak zasáhnou jenom zbylých 25 procent aktivních kandidátů, kteří si práci zrovna hledají,“ vysvětluje dále certifikovaný LinkedIn recruiter.

3. Na LinkedInu s více než 800 tisíci českými uživateli recruiteři dohledají i vzájemné pracovní vazby
Podle průzkumu kandidátských preferencí agentury Grafton Recruitment má na LindkedInu svůj profil víc než 800 tisíc Čechů. „Zatímco dříve na této síti byli nejčastěji registrování IT profesionálové a marketéři, dnes síť využívá celá řada dalších oborů a profesí. Významnou roli zde mají technické a výrobní obory a obchod. Největší skupinu tvoří lidé ve věku od 25 do 33 let, druhou největší lidé ve věku 35-44 let. Nejslabší skupinou jsou lidé nad 55 let,“ shrnuje ve výsledcích svého průzkumu společnost Grafton Recruitment.

Recruiteři si pochvalují i to, že vazby mezi 800 tisíci českých uživatelů jsou pracovně strukturované. „Na LinkedInu se dají dobře najít reference na kandidáty, protože můžeme dobře dohledat šéfy nebo kolegy těchto lidí a kontaktovat je. Je to velká výhoda třeba oproti Facebooku, protože sem o sobě lidé takhle strukturované informace většinou nedávají,“ říká Josef Kadlec.


4. Nejdůležitejší jsou klíčová slova
Pro recruitery jsou na LinkedInu nejdůležitější klíčová slova, podle kterých hledají právě vhodné kandidáty. „Lidi si svá zaměstnání zaznačují na LinkedInu různými způsoby. Pokud chcete, abych vás jako recruiter našel, naplňte si profil klíčovými slovy, “ radí Josef Kadlec.
Recruiteři nehledají kandidáty na LinkedInu pouze podle klíčových slov, ale také podle současného nebo minulého zaměstnavatele, podle názvu současné nebo minulé pozice, podle lokality, podle školy nebo podle pracovního odvětví.
Profil na LinkedInu má tak být podle Kadlece bohatý na klíčová slova, a to včetně zkratek nebo příbuzných výrazů. Klíčová slova mají být uvedena jak v angličtině, tak v češtině. „Pokud nějaký recruiter hledá profesionály s určitou dovedností, tak ji zadá jako klíčové slovo, například ITIL, PHP, finance, biomedical devices. Klíčové slovo může být i název současné nebo žádané pozice, například Project Manager, Account Manager nebo Java Developer. Pokud si svoji aktuální pozici označíte třeba jako PM (zkratka pro Project Manager), tak vás náborář, který do LinkedInu zadá slova Project Manager, nenajde a vy přijdete o možnost být osloveni,“ vysvětluje Kadlec.
 

Nejen LinkedIn, recruiteři loví i jinde

Recruiteři  nevyužívají pouze LinkedIn, ale i privátní sociální sítě, jako je Facebook, Twitter, Instagram nebo Pinterest. Recruiteři hledají vhodné kandidáty také na YouTube, herních serverech typu Twich nebo Steam či na specializovaných sítích pro IT obory jako je Stack Overflow.
 „Každý z těchto serverů nebo sítí má jinou povahu a záleží jenom na zkušenostech recruitera, jak s danými informacemi dokáže pracovat,“ uzavírá Josef Kadlec.


Další profesní sociální sítě používané v Evropě

V České republice je profesní sociální sítí číslo jedna LinkedIn. V Evropě se ovšem používají i jiné profesní sítě, a to:

Na podobné téma

Assessment Centrum hledá nejvhodnější uchazeče

Etiketu na pracovišti nepodceňujte

Motivační dopis – stále nevíme, jak na něj

Sedmdesát pět centimetrů svobody