„Podrobný rádce, jak efektivně využívat elektronickou poštu v profesním i v soukromém životě a psát zdvořilé, jasné a srozumitelné zprávy.“ Tak zní podtitul knihy, která může uchazečům o práci usnadnit komunikaci se zaměstnavatelem. Osvojit si takzvanou netikatu (etiku internetové komunikace) se hodí nejen pro zájemce o nové pracovní místo, ale také při komunikaci s vyučujícími nebo se zákazníky, pokud podnikáte. Kyberprostorová komunikace se v některých fázích chová jinak než face to face, a tak může dojít k nedorozumění. Tomu lze předejít, pokud se budete držet zásad emailové etikety.
Kniha v deseti kapitolách mj. poradí:
- jak vytvářet dobře vypadající e-maily
- jak zprávy logicky strukturovat
- jak si organizovat e-mailovou schránku
- jak psát jasné, věcné a přitom zdvořilé e-maily
Titul E-mailová etiketa patří k těm, které jsou graficky poutavé, ale také informačně přínosné. Textové oddíly jsou prokládány humornými ilustracemi k tématu. Dále čtenáře upoutá fakt, že autorka atypicky ihned po úvodu zařazuje test, který zjišťuje vaše návyky při psaní emailu. Podle chybných odpovědí máte možnost sporné pasáže prostudovat v samostatných kapitolách.
PRO ZAJÍMAVOST: Podle nejnovějších statistik je každý den rozesíláno asi 210 miliard e-mailů – to znamená víc než dva miliony zpráv za vteřinu! A představte si, že možná až sedmdesát procent z nich představují spamy a viry. Opravdové e-mailové zprávy si vyměňuje asi 1,3 miliardy uživatelů internetu. (s. 4)
Publikace je přínosná mimo jiné tím, že se zabývá praktickými příklady a upozorňuje na typické a hojně rozšířené nešvary. Troufám si proto tvrdit, že při jejím přečtení se nejeden čtenář chytne za nos. Pokud si myslíte, že vaše maily jsou bezvadné, opak může být pravdou. Nepodceňujete náhodou předmět emailu? Nebo není váš email urážlivě krátký nebo naopak nudně zdlouhavý? A umíte správně odhadnout tón emailu tak, aby si to adresát správně vyložil? To jsou jen některé z otázek, které autorka na sto dvaadevadesáti stranách rozebírá.
Kniha má dobré předpoklady vštípit svým čtenářům soubor základních pravidel, jak uspět při internetové komunikaci. Publikace pracuje s metodou opakování informací, což je také podpořeno poměrně se opakující strukturou jednotlivých kapitol a systémem shrnutí v každém závěru kapitol. Jako užitečnou vnímám pasáž o typografii textu, což je sice záležitost jiného oboru, nicméně s emaily souvisí.
Citujeme z knihy:
Sedm smrtelných hříchů při práci s e-mailem
1. Často dostáváte oznámení o nedoručení svých e-mailových zpráv, protože jste špatně napsali adresu příjemce.
2. Občas si přejete, abyste e-mail bývali neodeslali, jenže už je příliš pozdě.
3. Jste často vyrušováni z pracovního soustředění, protože vaši e-mailovou schránku neustále zaplavují nové zprávy.
4. Stane se vám, že čas od času posíláte e-maily, přestože víte, že by bylo lepší příjemcům zavolat.
5. Už dávno jste si neuspořádávali ani nepromazávali zprávy v e-mailové schránce.
6. Občas odesíláte e-maily ve spěchu, aniž byste se zdržovali oslovením či podpisem, nebo je po sobě kontrolovali či četli.
7. Už se vám stalo, že jste e-mailem poslali soukromou či důvěrnou zprávu a poté jste toho trpce litovali.
(strana 18)
Autorka Shirley Taylorová
– je odbornicí v oblasti obchodní korespondence a komunikačních dovedností
– vede manažerské kurzy
– napsala pět knih z oblasti „Success Skills“
Důležité údaje
Rok vydání |
2009/2010 |
Vydání |
1. |
Vydavatelství |
Universum – Knižní klub |
Počet stran |
173 |
Vazba |
brožovaná |
Cena |
169 Kč |
Dostupnost |
www.knizniweb.cz, Google Books |
Kniha je prvním titulem edice Klíč k spěchu.