Na co si dát pozor při hledání práce z domu

20. 6. 2013 | Alena Klimková
Rubrika: Seriály, Podivné brigády | Doba čtení: 2 minuty

Práce z domu je snem snad každého z nás. Poohlížíte se po brigádě, nebo dokonce hledáte práci na plný úvazek, kterou byste mohli vykonávat přímo z domu? Při hledání tohoto typu práce však narazíte na mnohá úskalí. Možná, že nakonec práci z domu vůbec nenajdete a pouze naletíte podvodníkům. Na co si dát tedy pozor?

práce z domu, homeoffice, brigáda, podvod
práce z domu, homeoffice, brigáda, podvod

1. Prověřte si společnost či osobu, která práci z domu nabízí

Nahlédněte do obchodního rejstříku, v němž je společnost (popř. konkrétní osoba) zapsána, a snažte se vygooglovat všechny informace, jež jsou o této společnosti na internetu uvedeny. Hodně vám napoví i návštěva diskusních fór, na nichž se uživatelé baví o dané firmě, pro kterou byste chtěli začít na dálku pracovat. Zjistíte tak, zda je společnost opravdu seriózní, nebo zda máte od její pracovní nabídky dát rychle ruce pryč.

2. Trvejte na osobním setkání s potenciálním zaměstnavatelem

A co je vždy nejlepším řešením? I když hledáte „pouze“ práci z domu, zkuste se se svým potenciálním zaměstnavatelem setkat osobně. Pro většinu zaměstnavatelů by to měl být souhlas samozřejmostí. Pokud ovšem váhá, zbystřete, mohlo by to zavánět podvodem.

3. Pozor na vstupní poplatky, jde o podvod

Kompletace kuličkových per, lepení pytlíků, psaní dopisů, výroba dárkových balicích papírů, přepisování dopisů nebo výroba plyšových medvídků. Tak na tuto formu manuální práce z domu, která na první pohled vypadá velmi lákavě, často narazíte na českém internetu. Jenže, co když se jedná o pouhý podvod?

Poptávající totiž ve většině případů od zájemce o práci z domu žádá, aby mu na uvedenou adresu v dopise poslal prázdnou obálku a desetikorunovou známku. Za to prý zájemce obratem obdrží další informace o práci z domu, kterou si vyhlédl. Má to ale zásadní háček, často se jedná o podfuk.

Lidem, kteří na pochybnou nabídku práce z domu odpoví, totiž domů přijde dopis, že když ještě pošlou na stejnou adresu určitý obnos peněz (zvaný jako „vstupní“ nebo „registrační“ poplatek), konečně pak od svého „potenciálního zaměstnavatele“ dostanou lákavý seznam domácí manuální práce. Z něj si pak budou moci vybrat, kterému typu práce, jež je navíc skvěle placená (inzeruje se až 7 tisíc korun za týden), by se vlastně chtěli věnovat.

Málo práce za hodně peněz? Ovšem, že ne. Registračním či vstupním poplatkem to celé začíná a končí. A žádná další práce z domu se už nekoná. Pokud nechcete při hledání práce z domu naletět, vstupní poplatky rozhodně neplaťte. Zaměstnavatel by měl za odvedenou práci přece platit vám a nikdy by to nemělo být naopak.

4. Na typu činnosti záleží

Uvažujte nad typem práce, kterou byste chtěli vykonávat z domova. Taková jednodušší manuální práce, za jejíž plnění v inzerátu avizují až 7 tisíc korun týdně, už zavání podfukem. Které druhy práce lze tedy vykonávat z domu a nejsou pouhou utopií? Pokud se vyznáte v oblasti IT, návrhu interiérů nebo účetnictví, jste korektorem, překladatelem, lektorem cizího jazyka nebo se specializujete na redakční práce, máte takřka vyhráno.

Tip: Rozjeďte to na vlastní pěst
Nespoléhejte se na žádné pochybné inzeráty slibující zázračný výdělek či přivýdělek. I když nejste překladatelem, korektorem nebo účetním, i vy můžete pracovat z domu. Snažte se přitom vycházet z toho, co umíte a v čem jste dobří, a také z toho, o co by podle vás měli lidé zájem – tj. co by si rádi koupili nebo jaké služby by chtěli využívat. Chce to „jenom“ dobrý nápad. Vymyslete si projekt, a ten realizujte. Když bude třeba, založte si živnostenský list. Klidně absolvujte rekvalifikační kurz. Takové kosmetické, pedikérské, masérské či kadeřnické služby přece můžete nabízet i u vás doma.
Své služby nebo přímo výrobky – pokud třeba vynikáte v určitém typu ručních prací – byste ovšem měli nejdříve umět takzvaně prodat. K propagaci i k získání okruhu klientů vám pomůže také internet (v dnešní době především Facebook).

Na podobné téma

Jistý přivýdělek díky přímému prodeji?

Roznos reklamních letáků – černá díra na čas?

Finanční poradenství v bledě modrém

Když multilevely nejednají fér