Infopodnikání: Velký trend ve světovém i českém byznysu

12. 3. 2017 | Lukáš Visingr
Rubrika: Práce, Podnikání | Doba čtení: 3 minuty

Žijeme v informační společnosti a informační ekonomice. Toto konstatování se odráží také ve faktu, že se z informací stalo cenné zboží a z jejich prodávání lukrativní byznys. Tak přišlo na svět tzv. infopodnikání, které si z USA rychle našlo cestu i do Evropy, takže i v Česku už nyní působí množství více či méně úspěšných infopodnikatelů. Prorazit v tomto oboru není snadné, protože konkurence je veliká. Jak tedy vlastně začít?

podnikání, infopodnikání, informace, internet, školení
podnikání, infopodnikání, informace, internet, školení
Ve skutečnosti není infopodnikání takovou novinkou, jak by se mohlo zdát, jen se v minulosti označovalo jinak a mívalo poněkud jinou povahu. Pokud vyjdeme z toho, že jeho podstatou je poskytování informací za protihodnotu, dá se říci, že sem patří i různé placené přednášky, kde se můžete dozvědět o všem možném. A když budeme ten pojem brát hodně široce, mohl by se za svého druhu „infopodnikatele“ pokládat třeba i spisovatel, který napíše a prodává knihu, ve které poskytuje čtenářům nějaké návody, pokyny a rady.
 

Online na prvním místě

Současná podoba infopodnikání je ale propojena s rozmachem počítačů, internetu a sociálních sítí. Přestože ony přednášky, semináře a konference samozřejmě pořád existují, stále častěji se onen prodej informací přesunuje do digitálního světa. Může mít proto formu tzv. webinářů (tj. vlastně on-line seminářů), instruktážních videí či zpoplatněných elektronických knih a článků, ve kterých se (možná) dozvíte to, o co máte zájem.

Tolik zatím o formě. A co obsah? Infopodnikání pokrývá ohromně široké spektrum témat, byť zdaleka nejvíce projektů náleží do kategorie, jež by se asi dala shrnout jako osobní, pracovní a finanční rozvoj. Snad nejznámějším českým infopodnikatelem je David Kirš, který nabízí info pro začínající podnikatele zejména v oboru on-line marketingu. Rozšířené je také poskytování informací o vytváření WWW stránek (známý je třeba designér Jan Řezáč), hledání zaměstnání práce (mj. Jana Bártíková) či e-shopech (např. Martin Domes).
 

Pravidla infopodnikání

Po chvíli hledání však zjistíte, že se o své know-how chtějí podělit i lidé, kteří působí ve zcela jiných, někdy i dosti nezvyklých oborech. Můžete se proto dozvědět, jak prodávat nemovitosti či kosmetiku, jak chovat králíky nebo jak vyrábět keramiku, lze však narazit třeba i na on-line přednášky o sexuálních masážích. Základní princip ale zůstává většinou stejný, čímž se znovu vracíme k formě, kterou infopodnikání (nejčastěji) má.
Zpravidla to bývá tak, že první webinář, video či e-book dostanete zdarma. Někdy toho v něm najdete docela dost, jindy je to vlastně jen reklama a přehled toho, co získáte, pokud zaplatíte, resp. přihlásíte se k odběru. Mnozí infopodnikatelé mívají také propracované webové stránky, blogy a profily na sociálních sítích, kde poskytují „ochutnávky“ a „drobečky“ zdarma, aby tak získali pozornost a zájem dalších potenciálních zájemců.

Rady pro začínající infopodnikatele

Tím se dostáváme k prvním radám pro začínající infopodnikatele, které vycházejí z toho, co o tomto oboru říkají mj. Petr Jeník či Tomáš Gřešek. Schopnost efektivně pracovat s internetem a sociálními sítěmi je absolutní základ. Konkurence je hodně velká a musíte zvládnout umění, jak „prodat sami sebe“. Forma často prodává více než obsah a rozjezdu infopodnikání je třeba věnovat dost času, peněz a úsilí. Zkušenosti z „fyzického“ byznysu se hodí a ani slavný David Kirš se nestal milionářem přes noc. Chce to snahu a vytrvalost.

Obsah je ale samozřejmě také důležitý. Mnoho infopodnikatelů už takřka pouze kopíruje cosi, co nabízí mnoho jiných. Pokud se domníváte, že umíte a můžete jiné naučit (pozor, to zdaleka není totéž!) něco opravdu zajímavého, věnujte nějaký čas zjišťování, zda už to samé nenajdete u někoho jiného, popř. zkuste dát projektu aspoň jiný styl. Určitě nemějte přehnaná očekávání a prodávejte jedině to, co byste si sami chtěli koupit.

A ještě jedna zvláštní rada. Raději se sami neoznačujte za infopodnikatele, protože tohle slovo získalo v Česku poměrně špatný zvuk. Nepochybně existuje mnoho těch, kdo opravdu poctivě nabízejí užitečné a zajímavé informace, ale přinejmenším stejně tolik je podvodníků, od nichž získáte jen málo, popř. prakticky nic. O těchto problémech českého infopodnikání i o tom, jak tyto podvodníky poznat od férových, ale zase někdy jindy.

Článek vyšel v tištěné brožuře Jdi pracovat! 01/2017.

Více o tomto vydání časopisu.

Na podobné téma

Inspirace: Kavárenské interiéry, které se povedly

Za podnikáním se odstěhoval stovky kilometrů

Švarcsystém I: U zrodu stál benešovský podnikatel

„Dělat, co má člověk rád, je k nezaplacení,“ potvrzuje kouč