Firmy chtějí osobnosti, ne encyklopedie, míní doktorand

17. 11. 2014 | Lenka Košťálová
Rubrika: Vzdělávání, Studium | Doba čtení: 2,5 minuty

To, že je získaná praxe až na prvním místě, je všeobecně známé. Ale dá se vůbec skloubit se studiem na Ekonomicko-správní fakultě? A pomáhá vysokoškolské studium při hledání práce? Nejen na to jsem se ptala nadějného doktoranda oboru Podniková ekonomika a management a milovníka tance Jiřího Richtera.

Jiří richter, esf doktorát, doktorand, ekonomie
Jiří richter, esf doktorát, doktorand, ekonomie
S jakými brigádami jste se během studia setkal?
Krom provozního vedoucího Kr­mítka jsem během studia pracoval v oblasti promo a přímého prode­je, na zpracování zakázek, podpoře marketingu, podpoře obchodního oddělení, administrativě řídicích a plánovacích systémů, vymáhání pohledávek či sběru a analýze dat. Dále jako skladník, barista, příleži­tostný DJ a učitel tance. Za šestileté studium jsem byl „bez práce“ do­hromady asi čtyři měsíce.

Jak moc vám pomohlo studium k získání práce?
Největší výhodou studia na VŠ je studium samotné. Naučí uchazeče o práci relativně samostatně mys­let, plánovat si svůj čas, řídit osob­ní finance a rozpočet. Firmy chtějí osobnosti, ne encyklopedie. Naši studenti by si měli uvědomit, že ne­jsme specializovaná nebo prakticky zaměřená škola. Na druhou stranu poskytuje ESF natolik univerzál­ní vzdělání, že praxe „v oboru“ je v podstatě cokoliv.

Učitel tance je jedna z profesí Jiřího Richtera. Foto: Archiv Jiřího Richtera

Jaká je hlavní výhoda studentů při shánění praxe?
Největší výhodou při shánění praxe je praxe předchozí a naplněné CV. Zní to jako začarovaný kruh, ale stačí začít včas a zkrotit přehnaná očekávání. Nekvalifikovaná pra­xe je lepší než žádná a každá pra­xe znamená možnost posunout se dál. Sám jsem začínal v jedné firmě s přenášením šanonů v archivu a do šesti měsíců měl návrh na plný úva­zek na správě řídicích systémů, tedy víceméně v oboru. Každá práce je zkušenost, která se ve škole získat nedá. A když jsem potom já vybíral na pohovoru z deseti uchazečů, nej­větší šance měli od začátku ti, kteří měli zkušenosti s danou prací anebo alespoň s nějakou prací. A až potom všichni ostatní. 


A co praxe poskytovaná fakultou? Využil jste ji?
S povinně-volitelnou „Praxí“ vyučo­vanou na ESF to bylo komplikované, respektive si student musel se­hnat práci sám, takže krom kreditů z toho nevyplývala žádná hodnota. Podpora ze strany školy nebyla ni­kdy nějak valná a je naivní očeká­vat od ESF, že praxi dodá tak nějak sama. Kdo se dokáže zorientovat na ESF v rozmístění učeben, zvládne se zorientovat i na trhu práce.

Co byste doporučil současným studentům?
Nebýt bez práce. Nejhorší část každého pohovoru je vysvětlování, co jsem dělal, když jsem nepracoval, a proč jsem nepracoval. Nemyslet si, že „praxe v oboru“ je podstatnější než libovolná praxe. Má jinou při­danou hodnotu, ale důležitá je stej­ně. A také si nemyslet, že při studiu mě v oboru nikdo nezaměstná, to si mohou myslet snad jen medici. A možná nejdůležitější – zaměstnat se sám. Každý student ESF může učit, respektive doučovat.

V Brně je trh se vzděláním obrovský. Větši­na z nás je dobrá nebo i vynikající v nějaké mimoekonomické oblasti – sportu, umění, jazycích. A jsou i jiné formy podnikání, kdy je ale potře­ba překonat mnohem větší strach a vlastní pohodlnost. Ale každo­pádně nejsnadnější cesta k praxi je zaměstnat se sám.
 

„Hlavní je nebýt bez práce. Pra­xe mimo obor je stejně důležitá jako ta v oboru. A možná nejdůležitější je zaměstnat se sám. Většina z nás je dobrá nebo i vynikající v nějaké mimo­ekonomické oblasti. A jsou i jiné formy podnikání, kdy je ale potřeba překonat mnohem větší strach a vlastní pohodlnost.“
VIZITKA

Ing. Jiří Richter
asistent
Katedra podnikového hospodářství
Ekonomicko-správní fakulta MU
Podniková ekonomika a management
Brno
3 roky působí jako asistent katedry na ESF.

Na podobné téma

Studenti sociálních studií nelení

České hlavičky podporují mladé talenty

Akce pro budoucí pedagogy organizuje Studentský klub

Matematicky myslící chtějí přece všude