Za týden expertem na Public Relations

20. 8. 2014 | Eliška Gončarová

Hledala jsem intenzivní vzdělávací kurz, abych obohatila své studium na Ekonomicko-správní fakultě o znalosti z personalistiky, marketingu nebo public relations. Nakonec jsem se rozhodla pro Akademii PR, kterou pro studenty pořádá APRA. Pokud úspěšně absolvujete tento bezplatný rychlokurz, pak vám nabídnou stáž v jedné z členských agentur. Za to stojí strávit týden doslova od rána do večera na pražské VŠE.

 

Splnila jsem podmínky přijetí - ve zkratce být student, poslat CV, motivační dopis a dvoustránkové hodnocení komunikačních aktivit libovolné neziskovky. Na konci ledna už jen stačí dostavit se do Prahy, zapojit se do přednáškového cyklu, na konci napsat test, odevzdat prezentaci týmového projektu a tiskovou zprávu.
 

Jak to vypadalo den po dni

PONDĚLÍ bylo o seznamování se s Prahou, PR i spolužáky – osmičlenné týmy se nejdřív musely najít, takže po učebně zaznívalo „Kdo patříte do 1C?" nebo „Nejsi náhodou 2J?“. Nakonec jsme se ale všichni shledali, vyslechli si zadání a začali si lámat hlavu nad svým tématem kampaně. Za všechny uvedu pojmenování letiště Ruzyně Letištěm Václava Havla, zvýšení popularity curlingu jako sportu pro širší veřejnost nebo propagace nového e-shopu Sanu Babu – podpora prodeje orientálního zboží.

První přednášky byly tradičně úvodní, ale kromě představení oboru a procesů v PR, rozlišení brand a corporate PR jsme si odnesli praktické postřehy. Utkvělo mi třeba označení „PR článek“ v novinách, kde zkratka PR znamená „placená reklama“ a nemá s public relations nic společného. Zároveň zazněla spousta příkladů z praxe, přednášeli totiž samotní PRisté z agentur. Řekněme, že na reportáže TV NOVA se už nikdy nebudu dívat stejně.
 

ÚTERÝ zahájila přednáška o sociálních sítích - Google+, Foursquare ani Blogosphere jsem předtím vůbec neznala. Nejpřínosnější však bylo doporučení založit si profil na LinkedIn. Funguje jako online CV a mnoho personalistů hledá zaměstnance právě tam. Navíc se propojíte se svými známými, jejichž kontakt může být po profesní stránce k nezaplacení. Přínosná byla i lekce o interní komunikaci. Teorii na konci doplnila hra, kdy jsme měli navrhnout  komunikační kanály v nové české pobočce a seznámit zaměstnance s čínskými majiteli. Je efektivnější připravit čínský večer nebo informovat pracovníky pomocí nástěnek?

V pauze jsme se v týmu věnovali hlavně projektu. Naším úkolem bylo obnovit důvěru v plastiku prsou. Rozhodli jsme se, že kampaň povedeme přes sdělení „plastika pomáhá ženám po rakovině prsu“. Besedy, odborné konference a jiné konzervativní nápady jsme postupně zavrhli a raději se pustili do analýz - SWOT, situační i mediální. Poznávání nočního života v Praze se odložilo na neurčito.
 

Ve STŘEDU jsme s přednášejícími řešili sponzoring, charitu, event management a media relations. Nejzajímavější byla case study, kde nám ředitel jedné agentury popsal krok za krokem, jak zvládli uvedení Audi Q7 na český trh v roce 2006. Stěžejní částí kampaně byl víkend ve Špindlerově Mlýně - lyžování a večerní event, kdy po ohňostrojové show sjel automobil po sjezdovce přímo před VIP hosty. Efekt byl dokonalý a odstartoval úspěch modelu mezi českými zákazníky.

Zoufale pokračujeme v přípravě projektu, ale jsme po náročných přednáškách vyčerpaní a kreativita z nás zrovna nesrší. Nakonec však vymýšlíme vlastní guerillu, event i road show, takže kampaň začne dostávat konkrétní podobu. Zbývá tedy vše zpracovat do powerpointové prezentace včetně harmonogramu a rozpočtu.
 

ČTVRTEK je ve znamení public affairs, lobbování a krizové komunikace. Řeč je převážně o etickém kodexu, který kvalitní agentury dodržují a o špatné reputaci lobbyistů v České republice. Zároveň se blíží konec kurzu, odevzdání projektu a také závěrečný test.

Naposled procházíme prezentaci a mailem ji odevzdáváme, pak už následuje hodina testu. Otázky ABC jsou často nejednoznačné, doplňují je otevřené dotazy na naše názory na PR, budoucí ambice a také znalosti o pořadateli kurzu - Asociaci PR agentur.
 

V PÁTEK těsně před osmou odevzdávám tiskovou zprávu, abych splnila všechny požadavky absolutoria. Před námi už je „jen“ představení naší kampaně před spolužáky a porotou. Celodenní maratón prezentací zakončuje vyhlášení výsledků a předání certifikátu. Vzájemné gratulace, vyměňování kontaktů a rozjíždíme se do všech koutů republiky.

Klady a zápory Prahy a VŠE

+ Praha = centrum PR 
+ VŠE má vlastní šatnu s obsluhou
+ denně hodinová procházka na trase Anděl – Vysoká škola ekonomická

– nezajištěný internet a stravování v menze (80,- za těstoviny není studentská cena)
– pražský dopravní podnik sabotuje moji ISIC kartu, opencard i průkazku odmítám
– za jízdu do 30 minut chtějí 24,-

 

Ve STŘEDU jsme s přednášejícími řešili sponzoring, charitu, event management a media relations. Nejzajímavější byla case study, kde nám ředitel jedné agentury popsal krok za krokem, jak zvládli uvedení Audi Q7 na český trh v roce 2006. Stěžejní částí kampaně byl víkend ve Špindlerově Mlýně – lyžování a večerní event, kdy po ohňostrojové show sjel automobil po sjezdovce přímo před VIP hosty. Efekt byl dokonalý a odstartoval úspěch modelu mezi českými zákazníky.

 

Článek vyšel v roce 2012. (Kurz se stále koná).

Na podobné téma

Studentka měla příležitost prostřít stůl před kamerou

„Trpělivost stipendia přináší,“ říká zkušená lovkyně „stýpek“

Neměl jsem kde cvičit, říká zakladatel workoutového hřiště

Career Days: Další možnost najít práci