Co byste si bývali přáli vědět před tím, než jste šli na pohovor

2. 11. 2019 | Marie Šotkovská
Rubrika: Rady, Personální rady | Doba čtení: 2 minuty

V USA byl proveden výzkum mezi 2 000 šéfy. Z výzkumu vyplynuly nejčastější chyby, které můžete udělat během pohovoru. Až budete pročítat níže uvedené řádky, možná se vám bude zdát, že rozhodují zdánlivé maličkosti. Vězte však, že pokud bude personalista postaven před nutnost volby, může vyvarování se těmto chybám znamenat potřebné plusové body.

pohovor, práce
pohovor, práce
  • Z výzkumu vyplynulo, že třetina šéfů ví hned během prvních 90 vteřin, jestli vás zaměstná nebo ne.
  • Nejčastější chybou, která z výzkumu vyplynula, je, že uchazeči často mají jen malou nebo žádnou znalost o firmě, v níž se ucházejí o místo.
  • 67 % šéfů uvedlo jako nejčastější neverbální chybu nedostatek nebo úplnou absenci očního kontaktu.
  • Když se potkáváte s novými lidmi, celých 55 % dojmu tvoří oblečení, a dokonce 65 % šéfů přiznává, že to, jak se obléknete, může rozhodnout o vašem úspěchu při pohovoru, pokud je rozhodováno mezi dvěma velmi podobnými kandidáty.
  • Otázka, kterou můžete slyšet nejčastěji, je: „Řekněte mi něco o sobě.“
  • Nejčastější chyba, kterou americký výzkum označil, je neschopnost říct si o práci.

Co dělá největší dojem při setkání s novými lidmi?

Ze 7 % je to to, co vlastně říkáme; z 38 % je to vaše celková sebedůvěra v to, co říkáte a jak to říkáte; a z celých 55 % je to způsob, jak se oblékáte, jak jednáte a jak vlastně vejdete do místnosti.

Podívejme se blíže na oblečení

70 % zaměstnavatelů prohlašuje, že nevyžadují po uchazečích, aby byli oblečeni v souladu s posledními módními trendy.
A jak už víme, celých 65 % šéfů říká, že oblečení může být rozhodujícím faktorem výběru mezi dvěma stejnými uchazeči.
Pamatujte: Příliš jasné barvy jsou spíše na obtíž, držte se tlumených odstínů.

A co nonverbální chyby?

Na ty si dejte největší pozor, děláte je totiž mimoděk.
Celým 21 % šéfů se nepozdává, když si uchazeč hraje s vlasy nebo se příliš dotýká svého obličeje. Nejste přeci na rande, šéfa nesvádíte!
Celých 47 % bylo rozčarováno malou nebo dokonce žádnou znalostí uchazeče o firmě, která vypsala danou volnou pozici.
A pozor, celých 67 % rozladil nedostatek nebo spíše vlastně žádný oční kontakt. Nekoukejte do stolu, váš budoucí šéf sedí naproti vám a buďte si jisti, že vás bude více poslouchat, když bude vědět, že to všechno vyprávíte právě jemu.
Usmívejte se! Češi jsou národ utrápený, ale na tuto nacionální disciplínu není u pohovoru místo! Myslí si to 38 % vedoucích pracovníků.
Špatný postoj těla odradí ve 33 % – oblíbené zkřížení paží rozlítí přes 20 % ředitelů, ještě aby ne – znamená totiž nervozitu, negativní nebo obranné pocity, jednoduše fakt, že se člověk cítí ohrožen. Pozor si dejte také na to, co děláte s rukama, jestli jimi nemáváte až příliš, zpozoruje to 9 % šéfů, ošívání a neposedné vrtění na židli zalarmuje 33 % z nich.
A na závěr jedna důležitá poznámka, víc než pětina šéfů si o vás udělá nepěkný obrázek díky slabému stisku při potřesení ruky.

Na podobné téma

Jobote – neotřelý recruiting

Personalisté představují nejčastější trapasy

10 věcí, které (ne)uvést ve svém životopise

Jak napsat motivační dopis