Mé dovednosti a schopnosti se kumulují především v matematických vědách. Avšak k doučování žáků základních škol nepotřebujete v daném oboru vysokoškolské vzdělání. Díky tomu mohu nabídnout i jiné předměty, jako český, německý nebo anglický jazyk, čímž se otvírají brány k dalším dětem.
Doučování dětí ze základních škol je snadné z hlediska probírané látky, ale nese s sebou obrovskou zodpovědnost. Především jste pod drobnohledem rodičů, kteří požadují za svou investici výsledky. Navíc, pokud nebude žák dobře rozumět látce ze základní školy, co si počne na střední, ba dokonce na vysoké? Celou spolupráci vám často ještě stěžuje nezájem a laxnost dětí, které by raději hrály počítačové hry nebo sledovaly televizi.
Najít si k dětem cestu
I když se setkávám s několika dětmi stejného věku, nestačím se stále divit, jak je každé úplně jiné. Jedno je šikovné, druhé roztržité, třetí znuděné, čtvrté netrpělivé a vy se musíte každému z nich přizpůsobit. Najít si k nim cestu je často během na dlouhou trať, ale zároveň nesmírně důležitým předpokladem k dobré spolupráci. Pokud nebudete naladěni na stejnou notu, jen těžko bude dítě ochotno dělat to, co po něm požadujete. Sama musím neustále hledat nové možnosti a metody, jak vysvětlovat, vyučovat, komunikovat s žákem. Jakmile však této věci přijdu na kloub a přizpůsobím se potřebám dítěte, dokážu s ním probrat daleko více učiva a naše společné snažení se začne projevovat i na známkách ve škole.
Ten správný odhad
Přístup k dítěti by měl být vyvážený. Trocha kamarádství rozhodně není na škodu; jen však do té míry, do které vás žák považuje za autoritu. Důležité je zachovat si přísnost a neslevovat ze svých požadavků, zároveň ale nemít přehnané nároky a odhadnout možnosti dítěte. Setkávám se naštěstí převážně s rozumnými rodiči, kteří nepředpokládají, že trojkař bude za půlroku v předmětu excelovat. Potřeba je však i pochválit za sebemenší zlepšení, což motivuje k dalším pokrokům.
Někdy je lepší skončit
Občas se vyplatí odvést pozornost od učení a popovídat si s dítětem i o něčem jiném. Bližší poznání vám dá nový impuls, jak dál pokračovat a jak ještě vylepšit vaši vzájemnou spolupráci. Děti tohoto věku potřebují vaše plné nasazení, aktivitu a pravidelný rytmus. Především však vaši trpělivost vysvětlit tu stejnou, pro vás třeba banální věc, dokonce i deseti způsoby. Pokud se však maximálně snažíte a vidíte, že vaše úsilí jde v niveč, je lepší ušetřit sobě nervy a rodičům peníze a s doučováním daného žáka skončit. Některé děti nejeví ani špetku ochoty a vy s tím neuděláte nic, i kdybyste se na hlavu stavěli.
Doučování starších žáků a studentů je něco jiného. Iniciativa najít si „pomocníka" na zlepšení výsledků vychází zpravidla z nich samotných. Proto i snaha a zájem je daleko větší, a tedy vzájemná spolupráce snazší. Zatímco žáky základních škol můžete doučovat i z předmětů, kterým nerozumíte úplně do hloubky, u starších studentů je potřeba se v oboru téměř dokonale orientovat. Vědět, co s čím souvisí, dokázat pořádně vysvětlit základy a spojitosti a vlastními nedostatky nemást již dost zmateného studenta. Proto starší žáky a studenty doučuju výhradně z matematiky, kde se však téměř vždy setkávám se stejným problémem, kterým je špatný základ. Těžko naučíte někoho běhat, když neumí chodit. Stejně tak je nadlidský výkon naučit někoho integrovat, když neumí pořádně násobit a dělit. Pokud chybí základy, bortí se všechno nad nimi. A vy byste se měli pokusit tyto základy upevnit, ale zároveň zvládnout vysvětlovat právě probíranou látku ve škole. Snazší spolupráce je zde nahrazena náročnějším vysvětlováním a samotným vyučováním a tak je jen těžké posoudit, u které věkové kategorie vám zešediví méně vlasů.
Nepodceňte přípravu
Ať už doučujete malého nebo velkého, je vhodné se na hodinu alespoň trochu připravit, abyste studentovi předali maximum. Se znalostmi byste měli být o několik kroků dopředu. Chybu může udělat každý, pak by ji měl přiznat a omluvit se. Nemělo by se však stávat, že se topíte v množství omylů a nad knihou rázem sedíte zmateni dva, či dokonce jste poučováni svým žákem. To je varovným signálem, že je načase sklopit zrak a upřímně si přiznat, že je potřeba doučování zanechat.