Průvodce bludištěm
trhu práce

Startu podnikání předchází byznys plán

20.6.2016 | Lukáš Visingr Doba čtení: 2,5 minuty
Rubrika: Podnikání
(Ne)kvalitní podnikatelský záměr může znamenat rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem vašeho byznysu. Společník, banka či investor totiž budou vycházet právě z něj, když se budou rozhodovat, zda začínající firmu podpořit. Podnikateli zase pomůže utřídit si myšlenky.
swot analýza, začátek podnikání, začátek podnikání
Byznys plán nepodceňujte, může rozhodnout o úspěchu vaše ho podnikání. Foto: Archiv/ Pixabay.com
Podnikatelský záměr je písemný dokument, kde je základní představa podnikatele o jeho živnosti či obchodní společnosti. Text může podnikatel vytvářet i pro svou potřebu. Častější ale je, že podrobný plán podnikání vyžadují ti, kteří podnikatele mohou, ale také nemusí finančně podpořit. Tedy typicky společník, investor nebo banka, která dostane žádost o podnikatelský úvěr. Dokonce se dá říci, že bez dobrého podnikatelského záměru není u takové žádosti příliš reálná šance na úspěch.
 

Základní údaje

Podnikatelský záměr musí samozřejmě obsahovat všechny základní údaje o podnikateli a jeho (budoucí) firmě. To znamená osobní údaje, informace o firmě a povaze její činnosti, a to včetně uvedení zákonných úprav. Dále by v dokumentu měla být prezentována stručná historie podnikatele nebo firmy a krátkodobé i dlouhodobé cíle. Nezbytné je popsat nabízené výrobky či služby, pokud možno s důrazem na jejich kvality a potenciální komerční úspěch.
 

Průzkum trhu

Banku či investora logicky zajímá, jak podnikatel dospěl k názoru, že jeho projekt je životaschopný a že o něj bude na trhu jakýsi relevantní zájem. Je vhodné podnikatelský záměr podpořit marketingovým průzkumem a případným srovnáním s konkurencí. To se může týkat cenové politiky, reklamy či dlouhodobé strategie, která by měla projektu zajistit zákazníky.
 

David KallaSWOT analýza

Kromě produktů nebo služeb není na škodu zahrnout představy o majetku podniku, protože ty samozřejmě úzce souvisejí s žádostí o finance. Ze stejného důvodu by se mělo pohovořit i o případných zaměstnancích a jejich mzdách. A rozhodně není na škodu celkově zhodnotit silné a slabé stránky projektu, příležitosti a rizika. Optimálním nástrojem k tomu je analýza SWOT, pomocí níž lze parametry dobře prezentovat. SWOT analýza je metoda vhodná jako příprava pro marketingový plán malých firem. Jejím výstupem je matice se čtyřmi kvadranty, do nichž se zapisují silné stránky, slabé stránky, příležitosti a hrozby.
 

Finanční rozvaha

Nejméně oblíbenou částí podnikatelského záměru jsou zaručeně ekonomické výpočty, ale bez nich to bohužel nejde. Mělo by se tedy začínat základní finanční rozvahou, ukázkou kalkulace cen a výpočtu nákladů na zaměstnance a komplexním rozpisem fixních i variabilních nákladů. V případě majetku podniku je vhodné začlenit výpočet odpisů, týkajících se např. nemovitosti či auta. To vše logicky vyžaduje nastudování základních právních norem a mnoho výpočtů, se kterými ale naštěstí může pomoci třeba Excel.
 

Cash Flow

Vyvrcholením části s ekonomickými výpočty je většinou analýza finančního toku (cash flow), v níž se předchozí údaje propojí a rozloží po časové ose. Z této analýzy by mělo vyplývat, kdy by se projekt měl stát ziskovým. A to samozřejmě bývá pro banku či investora klíčové, jelikož nerealistické (tzn. podezřele optimistické či naopak zbytečně pesimistické) výsledky této části jsou logickým důvodem pro zdvořilé odmítnutí podpory.
 

Forma versus obsah

Bylo by ale chybou zaměřit se jen na obsah podnikatelského záměru a pominout formu. Nelze udělat větší chybu než představit záměr třeba obsahově skvělý, ale formou mizerný, protože u banky či investora to jistě vzbudí pochybnosti. Dejte si proto práci i s úrovní zpracování, která by měla odpovídat ambicím projektu. Dobré grafické a jazykové provedení znamená mnoho a někdy může být i rozhodujícím faktorem, protože může něco prozradit i o kvalitě a potenciálu toho, kdo podnikatelský záměr vytvořil a předložil.

 

začátek podnikání

Avatar

Lukáš Visingr
Vojenský a bezpečnostní analytik, který se obecně zabývá především současnými zbraněmi a konflikty, zde píše např. rady ke studiu nebo k práci „na volné noze“.


Přidat k Twitter Přidat k Facebook Přidat k LinkedIn Přidat k Google Bookmarks

Další články

Komentáře

29.01.2018 14:20:38 anita jones
Ahoj,
Je to informovat širokou veřejnost, že paní Anita Jonesová, soukromá půjčka, otevřela finanční příležitost pro všechny, kteří potřebují jakoukoli finanční pomoc. Poskytujeme půjčku ve výši 2% úrokové sazby jednotlivcům, firmám a společnostem za jasných a srozumitelných podmínek a podmínek. kontaktujte nás dnes e-mailem na adrese: (anitajones154@gmail.com)

Přidat komentář Přihlásit k odběru



 
 
 Security code
 
<únor 2018>
poútstčtsone
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Deloitte Open House
Holandská 854/1, Brno

Více informací zde
16
17
18
19
20
21
22
23
Tip na akci: Symposium 2018


Impact Hub Brno
Cyrilská 7
24
25
26
27
Podnikni to! Už na vysoké - workshop
Fakulta regionálního rozvoje a mezinárodních studií, místnost Z15,  Mendelova univerzita Brno. 

Více informací
Kariérní konzultace MU
Kariérní centrum MU


28
Kariérní konzultace MU
Kariérní centrum MU
1
Career DAYS


Hotel Don Giovanni
Vinohradská 2733/157a
130 00 Praha 3, Žižkov
2
Career DAYS


Hotel Don Giovanni
Vinohradská 2733/157a
130 00 Praha 3, Žižkov
3
4
5
6
7
8
JOBS EXPO 2018
Průmyslový palác - Výstaviště Praha, Holešovice

Více informací
9
JOBS EXPO 2018
Průmyslový palác - Výstaviště Praha, Holešovice

Více informací
10
11

Anketa

Hledáte nyní práci?
 
36%
 
40%
 
8%
 
14%
MunieUnifer

Průvodce bludištěm trhu práce

Internetový magazín s personální tematikou vznikl jako reakce na aktuální situaci vysokoškoláků na trhu práce. Vysokoškolští studenti a absolventi připravují rady, jak získat zaměstnání po absolutoriu, personalisté a právníci pomáhají s orientací v pracovněprávních otázkách. Až budete hledat práci, brigádu nebo stáž, začtěte se do článků na jdipracovat.cz, nebo se rovnou zeptejte v naší poradně.

Novinky na mail

Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Vydavatel

Mgr. Petra Štorková
petra@jdipracovat.cz
tel.: 777 879 212