Průvodce bludištěm
trhu práce

Několik tipů, jak zorganizovat svůj pracovní i soukromý čas

20.10.2017 | Alena Klimková Doba čtení: 1 minuta
Rubrika: Personální rady
Máte pocit, že nestíháte? Pracujete od rána do večera, a přesto se vám kupí úkol za úkolem, a navíc nevíte, na který z nich se vrhnout nejdřív? Jestliže se ocitáte zrovna v této situaci, z bezradnosti vás může dostat několik technik hospodaření s časem definovaných v rámci time managementu.
Při efektivním time managementu nejprve shrňte všechny schůzky a aktivity, které vás během dne čekají.
Při efektivním time managementu nejprve shrňte všechny schůzky a aktivity, které vás během dne čekají. Foto: Pixmac

 

S 20 procenty námahy 80 procent výsledků

Víte, že stačí vynaložit pouze 20 procent námahy k tomu, abyste dosáhli 80procentního výsledku? Tvrdí to alespoň tzv. Paretův princip, který našel svoje místo také v time managementu. Laicky řečeno, 20 procent času, který strávíte řešením pracovních úkolů třeba na počítači, vám dle tohoto pravidla přenese celých 80 procent z pracovního efektu.

Paretův princip můžete tedy využít klidně i v praxi. Jakmile máte pocit, že jste dosáhli 80 procent pracovního výsledku, danou práci ukončete a tvařte se, že je hotová. Potom zkuste ke zbývajícím 20 procentům přistoupit úplně jako ke zcela novému úkolu. Opět bude platit, že vám 20 procent námahy přinese 80 procent výsledku. Tímto způsobem tak můžete dosáhnout díky 40 procentům vlastního vynaloženého úsilí dokonce 96procentního výsledku.

 

Vytvořte si přehledný a detailní rozpis úkolů, který je třeba splnit

Při strukturaci úkolů, které je třeba splnit, se pro vás může opěrnou berličkou stát metoda zvaná S.O.R.U.Z. Název této metody je odvozen od počátečních písmen dílčích kroků, z nichž se skládá. Jedná se o sumarizaci úkolů, odhad času na jednotlivé činnosti, rezervní čas, určení priorit a zpětnou kontrolu.

Sumarizace úkolů znamená, že byste měli nejprve shrnout všechny schůzky a aktivity, které vás během dne čekají. Do těchto aktivit rozhodně zahrňte i resty z předchozích dnů. Nepřetěžujte se a rozhodně nepřeceňujte své síly.

Jestliže jste si už shrnuli všechny schůzky a aktivity, které byste měli během dne zvládnout, odhadněte, kolik času budete na tyto jednotlivé činnosti potřebovat. Vycházejte přitom ze svých předchozích zkušeností – tj. položte si otázku, kolik času jste spotřebovali minule na úplně stejný úkol. Při určování času samozřejmě započtěte také přestávky a případné přesuny z místa na místo.

Co když vám plán dne nabourá nějaká nepředvídaná událost nebo nečekaný úkol? Pak metoda S.O.R.U.Z. říká, že si během plánování máte vyhradit místo také pro rezervní čas. Časová rezerva by se přitom měla pohybovat mezi 20 až 50 procenty běžné denní pracovní doby. Minimálně určitě počítejte s 20 procenty. Jedině tak budete mít záruku, že vám váš denní plán nerozbourá nic a nikdo.

Po stanovení rezervního času si detailně proberte soupis úkolů na další den a určete jejich prioritu. Ty nejdůležitější úkoly si naplánujte na tu část dne, kdy jste nejvýkonnější. Také se zkuste zamyslet nad tím, jestli byste mohli některé, méně podstatné, úkoly převést na ostatní.

Metoda S.O.R.U.Z. je zakončena zpětnou kontrolou. Ta by se měla provádět vždy na konci pracovní doby: Zkuste shrnout, zda byl váš denní plán realistický, nebo se vůbec netrefil do vašeho pracovního tempa. Případné nevyřízené úkoly či nové schůzky pak přesuňte na další den, na který si opět zkuste sestavit nový plán.

Avatar

Alena Klimková
Je absolventkou žurnalistiky na Masarykově univerzitě v Brně. Již během studia posbírala spoustu drahocenných zkušeností. V současnosti je na rodičovské dovolené a zároveň pracuje jako OSVČ.


Přidat k Twitter Přidat k Facebook Přidat k LinkedIn Přidat k Google Bookmarks

Další články

Komentáře

Zatím nejsou žádné komentáře. Buďte první komentující ;)


Přidat komentář Přihlásit k odběru



 
 
 Security code
 
<listopad 2017>
poútstčtsone
30
31
Kariérní konzultace MU (3)

Kariérní centrum MU, konzultační místnost

1
2
3
4
5
6
7
Kouzla přeměn obchodních společností

Business Complex Titanium, Nové Sady 996/25, 602 00 Brno

8
Vytvořte si své (nadstandardní) CV
Komenského nám. 2, místnost 300
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Anketa

Hledáte nyní práci?
 
37%
 
40%
 
8%
 
14%
MunieUnifer

Průvodce bludištěm trhu práce

Internetový magazín s personální tematikou vznikl jako reakce na aktuální situaci vysokoškoláků na trhu práce. Vysokoškolští studenti a absolventi připravují rady, jak získat zaměstnání po absolutoriu, personalisté a právníci pomáhají s orientací v pracovněprávních otázkách. Až budete hledat práci, brigádu nebo stáž, začtěte se do článků na jdipracovat.cz, nebo se rovnou zeptejte v naší poradně.

Novinky na mail

Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Vydavatel

Mgr. Petra Štorková
petra@jdipracovat.cz
tel.: 777 879 212