Průvodce bludištěm
trhu práce

Infopodnikání: Velký trend ve světovém i českém byznysu

12.3.2017 | Lukáš Visingr Doba čtení: 3 minuty
Rubrika: Podnikání
Žijeme v informační společnosti a informační ekonomice. Toto konstatování se odráží také ve faktu, že se z informací stalo cenné zboží a z jejich prodávání lukrativní byznys. Tak přišlo na svět tzv. infopodnikání, které si z USA rychle našlo cestu i do Evropy, takže i v Česku už nyní působí množství více či méně úspěšných infopodnikatelů. Prorazit v tomto oboru není snadné, protože konkurence je veliká. Jak tedy vlastně začít?
podnikání, infopodnikání, informace, internet, školení
Infopodnikání zpravidla pracuje s komerčním využitím internetu a sociálních sítí. Foto: Archiv/ PublicDomainPictures.net
Ve skutečnosti není infopodnikání takovou novinkou, jak by se mohlo zdát, jen se v minulosti označovalo jinak a mívalo poněkud jinou povahu. Pokud vyjdeme z toho, že jeho podstatou je poskytování informací za protihodnotu, dá se říci, že sem patří i různé placené přednášky, kde se můžete dozvědět o všem možném. A když budeme ten pojem brát hodně široce, mohl by se za svého druhu „infopodnikatele“ pokládat třeba i spisovatel, který napíše a prodává knihu, ve které poskytuje čtenářům nějaké návody, pokyny a rady.
 

Online na prvním místě

Současná podoba infopodnikání je ale propojena s rozmachem počítačů, internetu a sociálních sítí. Přestože ony přednášky, semináře a konference samozřejmě pořád existují, stále častěji se onen prodej informací přesunuje do digitálního světa. Může mít proto formu tzv. webinářů (tj. vlastně on-line seminářů), instruktážních videí či zpoplatněných elektronických knih a článků, ve kterých se (možná) dozvíte to, o co máte zájem.

Tolik zatím o formě. A co obsah? Infopodnikání pokrývá ohromně široké spektrum témat, byť zdaleka nejvíce projektů náleží do kategorie, jež by se asi dala shrnout jako osobní, pracovní a finanční rozvoj. Snad nejznámějším českým infopodnikatelem je David Kirš, který nabízí info pro začínající podnikatele zejména v oboru on-line marketingu. Rozšířené je také poskytování informací o vytváření WWW stránek (známý je třeba designér Jan Řezáč), hledání zaměstnání práce (mj. Jana Bártíková) či e-shopech (např. Martin Domes).
 

Pravidla infopodnikání

Po chvíli hledání však zjistíte, že se o své know-how chtějí podělit i lidé, kteří působí ve zcela jiných, někdy i dosti nezvyklých oborech. Můžete se proto dozvědět, jak prodávat nemovitosti či kosmetiku, jak chovat králíky nebo jak vyrábět keramiku, lze však narazit třeba i na on-line přednášky o sexuálních masážích. Základní princip ale zůstává většinou stejný, čímž se znovu vracíme k formě, kterou infopodnikání (nejčastěji) má.
Zpravidla to bývá tak, že první webinář, video či e-book dostanete zdarma. Někdy toho v něm najdete docela dost, jindy je to vlastně jen reklama a přehled toho, co získáte, pokud zaplatíte, resp. přihlásíte se k odběru. Mnozí infopodnikatelé mívají také propracované webové stránky, blogy a profily na sociálních sítích, kde poskytují „ochutnávky“ a „drobečky“ zdarma, aby tak získali pozornost a zájem dalších potenciálních zájemců.

Rady pro začínající infopodnikatele

Tím se dostáváme k prvním radám pro začínající infopodnikatele, které vycházejí z toho, co o tomto oboru říkají mj. Petr Jeník či Tomáš Gřešek. Schopnost efektivně pracovat s internetem a sociálními sítěmi je absolutní základ. Konkurence je hodně velká a musíte zvládnout umění, jak „prodat sami sebe“. Forma často prodává více než obsah a rozjezdu infopodnikání je třeba věnovat dost času, peněz a úsilí. Zkušenosti z „fyzického“ byznysu se hodí a ani slavný David Kirš se nestal milionářem přes noc. Chce to snahu a vytrvalost.

Obsah je ale samozřejmě také důležitý. Mnoho infopodnikatelů už takřka pouze kopíruje cosi, co nabízí mnoho jiných. Pokud se domníváte, že umíte a můžete jiné naučit (pozor, to zdaleka není totéž!) něco opravdu zajímavého, věnujte nějaký čas zjišťování, zda už to samé nenajdete u někoho jiného, popř. zkuste dát projektu aspoň jiný styl. Určitě nemějte přehnaná očekávání a prodávejte jedině to, co byste si sami chtěli koupit.
A ještě jedna zvláštní rada. Raději se sami neoznačujte za infopodnikatele, protože tohle slovo získalo v Česku poměrně špatný zvuk. Nepochybně existuje mnoho těch, kdo opravdu poctivě nabízejí užitečné a zajímavé informace, ale přinejmenším stejně tolik je podvodníků, od nichž získáte jen málo, popř. prakticky nic. O těchto problémech českého infopodnikání i o tom, jak tyto podvodníky poznat od férových, ale zase někdy jindy.

Článek vyšel v tištěné brožuře Jdi pracovat! 01/2017.

Více o tomto vydání časopisu.

studentské podnikání začátek podnikání

Avatar

Lukáš Visingr
Vojenský a bezpečnostní analytik, který se obecně zabývá především současnými zbraněmi a konflikty, zde píše např. rady ke studiu nebo k práci „na volné noze“.


Přidat k Twitter Přidat k Facebook Přidat k LinkedIn Přidat k Google Bookmarks

Další články

Komentáře

Zatím nejsou žádné komentáře. Buďte první komentující ;)


Přidat komentář Přihlásit k odběru



 
 
 Security code
 
<únor 2018>
poútstčtsone
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Deloitte Open House
Holandská 854/1, Brno

Více informací zde
16
17
18
19
20
21
22
23
Tip na akci: Symposium 2018


Impact Hub Brno
Cyrilská 7
24
25
26
27
Podnikni to! Už na vysoké - workshop
Fakulta regionálního rozvoje a mezinárodních studií, místnost Z15,  Mendelova univerzita Brno. 

Více informací
Kariérní konzultace MU
Kariérní centrum MU


28
Kariérní konzultace MU
Kariérní centrum MU
1
Career DAYS


Hotel Don Giovanni
Vinohradská 2733/157a
130 00 Praha 3, Žižkov
2
Career DAYS


Hotel Don Giovanni
Vinohradská 2733/157a
130 00 Praha 3, Žižkov
3
4
5
6
7
8
JOBS EXPO 2018
Průmyslový palác - Výstaviště Praha, Holešovice

Více informací
9
JOBS EXPO 2018
Průmyslový palác - Výstaviště Praha, Holešovice

Více informací
10
11

Anketa

Hledáte nyní práci?
 
36%
 
40%
 
8%
 
14%
MunieUnifer

Průvodce bludištěm trhu práce

Internetový magazín s personální tematikou vznikl jako reakce na aktuální situaci vysokoškoláků na trhu práce. Vysokoškolští studenti a absolventi připravují rady, jak získat zaměstnání po absolutoriu, personalisté a právníci pomáhají s orientací v pracovněprávních otázkách. Až budete hledat práci, brigádu nebo stáž, začtěte se do článků na jdipracovat.cz, nebo se rovnou zeptejte v naší poradně.

Novinky na mail

Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Vydavatel

Mgr. Petra Štorková
petra@jdipracovat.cz
tel.: 777 879 212