Průvodce bludištěm
trhu práce

Infopodnikání. Proč a jak u nás (ne)funguje?

20.4.2017 | Lukáš Visingr Doba čtení: 3 minuty
Rubrika: Podnikání
Infopodnikání u nás nabralo v posledních letech téměř raketový vzestup. Postupně se na něj ovšem začala valit i kritika, jež jeho provozovatele označuje za „digitální šmejdy“. Skutečně existuje nemálo těch, kdo takto jen tahají peníze z kapes důvěřivců, ale současně i mnoho takových, kteří tento obor berou skutečně vážně a nabízejí něco hodnotného. Povíme vám tedy něco o tom, jak poznat ty „dobré“ od „špatných“ a nenaletět digitálním podvodníkům.
podnikání, infopodnikání, informace, školení
Je infopodnikání skutečně seriózní obor, nebo jen výdělečný podvod? Foto: Archiv/ Pixabay.com
Současná podoba infopodnikání zpravidla znamená poskytování informací za úplatu, většinou s pomocí internetu, ať už jde o instruktážní webináře, videa nebo elektronické knihy. Může jít o návody na lepší životní styl či plánování úspěšného byznysu (to jsou jistě nejčastější témata, okolo nichž se infopodnikání točí), avšak spektrum nabízeného „know-how“ je mnohem širší. Je ale to všechno opravdu užitečné? Stojí to za ty peníze?

Jak rozeznat podvodníky?

Jednoduchá odpověď asi neexistuje a absolutně spolehlivý návod na rozeznání těch kvalitních od podvodníků také ne. Nesporné je, že v oboru infopodnikání je v Česku takřka „přeplněno“, regulace je minimální a poptávka lidí stále velká, a tudíž se nelze divit, že zde působí i nemálo těch, kdo si nesporně zaslouží přirovnání k nechvalně známým „šmejdům“, ať už jde o kvalitu (či spíše „kvalitu“) jejich nabídky nebo o přístup k zákazníkům.
 
Někdy se tedy za poplatek nabízejí informace, které si za pár minut můžete najít sami zdarma. Takoví „podnikatelé“ se rádi odkazují na údajné experty, po chvíli hledání však zjistíte, že oni „experti“ s tímto člověkem nemají nic společného. Známý kritik „infopodnikatelů“ Petr Jeník, jenž na jejich adresu nešetří ostrými slovy, upozornil dokonce na případ, že si někdo nějakého „experta“ přímo vymyslel! Častým nešvarem je neustálé kopírování, což kontrastuje s tím, jak se klientům radí, že mají být originální a odlišovat se.
 

Nejdříve se informujte

Mnohdy se stává, že „know-how“ nabízejí lidé bez zkušeností z daného oboru. Z toho vychází i první konkrétní rada: Vždy si dobře prověřte toho, kdo informace prodává. Rady o úspěšném byznysu od někoho, kdo se pořád nachází ve ztrátě, mají asi stejnou hodnotu jako rady o psaní knih od někoho, kdo zatím nevydal ani jednu knihu. Díky internetu, sociálním sítím či různým databázím se dá zpravidla rychle zjistit, jakou má kdo odbornou historii, a tak těchto možností vždy využijte, než za nějaký infoprodukt skutečně zaplatíte.
Další varovné příznaky, které uvádí jeden ze seriózních infopodnikatelů Michal Kubíček, mají hodně podobnou povahu jako u „šmejdů“ ve fyzickém světě. Kdo se chlubí obrovskými počty klientů, prohlašuje se za jakousi „hvězdu“ a tlačí vás k rychlému nákupu (nebo k příslibu něco odebírat dále), ten si důvěru nezasluhuje. Také buďte opatrní, pokud vám někdo k informacím vnucuje nějaké fyzické produkty nebo třeba software.

Zapomeňte na rychlý zisk

Je asi zřejmé, že byste se těchto nešvarů měli vyvarovat, pokud sami chcete začít působit coby infopodnikatelé. Vyberte si oblast, které opravdu rozumíte a ve které za vámi existuje „stopa“, díky které klienti poznají vaše kvality. Nepodlehněte vidině rychlého zisku a buďte připraveni poskytovat značnou část relevantních informací bezplatně. Snažte se působit seriózně a zkuste se vžít do role zákazníka. Koupili byste si sami infoprodukt, který chcete nabízet? A rozhodně se velkým obloukem vyhněte jakémukoli tlaku ve stylu „šmejdů“.
Házet všechny infopodnikatele do jednoho pytle by samozřejmě bylo nespravedlivé, jelikož je zde spousta poctivých, kteří dodávají užitečné informace. Stejně tak ne každý, kdo vám nabízí nějaké lákavé zboží, je „šmejd“. Ale také v digitálním světě platí, že byste si měli prověřit, jak příslušný člověk rozumí svému oboru a jaké má za sebou úspěchy. Zákony trhu by se nakonec měly postarat o konec podvodníků, jenže asi ještě určitou dobu potrvá, než tady infopodnikání získá stejně seriózní a dobrý zvuk jako v západním světě.

Infopodnikání: Velký trend ve světovém i českém byznysu

 

studentské podnikání začátek podnikání

Avatar

Lukáš Visingr
Vojenský a bezpečnostní analytik, který se obecně zabývá především současnými zbraněmi a konflikty, zde píše např. rady ke studiu nebo k práci „na volné noze“.


Přidat k Twitter Přidat k Facebook Přidat k LinkedIn Přidat k Google Bookmarks

Další články

Komentáře

Zatím nejsou žádné komentáře. Buďte první komentující ;)


Přidat komentář Přihlásit k odběru



 
 
 Security code
 
<červen 2017>
poútstčtsone
29
30
31
Kiwi.com Open House

Palachovo nám. 4, 625 00 Brno-Starý Lískovec

1
2
3
4
JIC Grill: Ověříme váš podnikatelský nápad
JIC INMEC
Purkyňova 649/127,
Brno-Medlánky
JIC Grill: Ověříme váš podnikatelský nápad
JIC INMEC
Purkyňova 649/127,
Brno-Medlánky
5
6
Pracovní právo nekouše
Komenského náměstí 2, místnost 300
7
BusinessClub: Zavádění a řízení změn ve firmách
JIC INMEC
Purkyňova 649/127,
Brno-Medlánky
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
JIC 120‘‘: Autonomous Vehicles and Security
JIC INMEC
Purkyňova 649/127,
Brno-Medlánky
23
24
25
26
27
28
29
Seminář JIC: Patenty a expanze do zahraničí
JIC INMEC
Purkyňova 649/127,
Brno-Medlánky
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9

Anketa

Hledáte nyní práci?
 
36%
 
39%
 
8%
 
14%
MunieUnifer

Průvodce bludištěm trhu práce

Internetový magazín s personální tematikou vznikl jako reakce na aktuální situaci vysokoškoláků na trhu práce. Vysokoškolští studenti a absolventi připravují rady, jak získat zaměstnání po absolutoriu, personalisté a právníci pomáhají s orientací v pracovněprávních otázkách. Až budete hledat práci, brigádu nebo stáž, začtěte se do článků na jdipracovat.cz, nebo se rovnou zeptejte v naší poradně.

Novinky na mail

Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Vydavatel

Mgr. Petra Štorková
petra@jdipracovat.cz
tel.: 777 879 212